Christopher Johnson (THERION) στο RockOverdose: “Η Rock Opera που ετοιμάζουμε ειναι ένα ακόμη μεγάλο ρίσκο για τους THERION”

Ο Christofer Johnsson, ο ιθύνων νους των THERION μιλά στο RockOverdose για τα τελευταία νέα της μπάντας και φυσικά για τα μελλοντικά τους σχέδια, την Rock Opera που ετοιμάζουν, καθώς επίσης και για άλλα ενδιαφέροντα πράγματα σχετικά με τη μουσική βιομηχανία γενικότερα. Επιπλέον, χάρη στην πολυετή εμπειρία του, δεν διστάζει να δώσει τις πολύτιμες συμβουλές του στους νέους μουσικούς ...

Ας δούμε τι έχει να πει!

RockOverdose: Πρώτα απ' όλα θα ήθελα να σε ρωτήσω τι γίνεται με τη Rock Opera που ετοιμάζετε; Μπορείς να μας δώσεις κάποιες περισσότερες πληροφορίες σχετικά με αυτό; Πότε θα είναι έτοιμη;

Christofer Johnsson (THERION): Πραγματικά, δεν έχω ιδέα. Δεν υπάρχει ακόμη καμμιά ένδειξη για το πότε. Σίγουρα όχι φέτος πάντως Έχουμε τελειώσει την συγγραφή της ιστορίας, έχουμε κάνει τις περισσότερες σκηνές από τα κεφάλαια της ιστορίας, έχουμε γράψει μουσική για πολλά μέρη, αλλά έχουμε ακόμη πολλά που πρέπει να γράψουμε. Χρειαζόμαστε χορογραφία, να σχεδιάσουμε τα κουστούμια , τα σκηνικά . Δεν πρόκειται απλά να τραγουδήσουμε μια ιστορία ... αλλά να την παρουσιάσουμε στη σκηνή! Έχει μεγάλη διαφορά και έχει πολύ δουλειά για όλο αυτό το εγχείρημα. Η ιστορία της βασίζεται εν μέρει σε ένα ρωσικό μυθιστόρημα του γνωστού Ρώσου συγγραφές Vladimir Soloviev . Ονομάζεται “A Short Tale Of Antichrist”. Η όπερα βασίζεται εν μέρει σε αυτό, πρόκειται για μια σκοτεινή και δραματική ιστορία, δεδομένου ότι δε θα μπορούσαμε να γράψουμε κάτι που να αφορά για παράδειγμα κάποια γελοία ιστορία αγάπης. Είναι ένας τρόπος να μεταμορφώσουμε κάτι σε πιο σκοτεινό και να ξεφύγουμε κατά κάποιο τρόπο και εμείς οι ίδιοι μέσα από αυτό. Αυτό που συμβαίνει συνήθως είναι ότι το mainstream κοινό,  και θα εξηγήσω τί εννοώ αργότερα , απορρίπτει τέτοιου είδους εγχειρήματα θεωρώντας πως όταν μια metal μπάντα κάνει rock opera, προφανώς  θα πρόκειται για άλλη μια διαβολική ιστορία. Όμως τώρα αυτό είναι ένα έργο ποιοτικού πολιτισμού – ας το πούμε έτσι- πρόκειται για ένα διάσημο ρωσικό μυθιστόρημα και το mainstream κοινό το δέχεται πιο εύκολα έτσι . Πάντα συμβαίνει αυτό. Πάρτε για παράδειγμα τον Μπωντλαίρ τον Γάλλο ποιητή , αν κάποιος άλλος τυχαίος είχε γράψει όλα αυτά θα τον θεωρούσαν χυδαίο, τώρα όμως η ποίησή του θεωρείται εκλεπτυσμένη τέχνη…

Τέλος πάντων , ο λόγος που χρειαζόμαστε το mainstream κοινό είναι επειδή πρόκειται για μια πολύ ακριβή παραγωγή . Δεν μπορούμε  π.χ. να παίξουμε σε μια πόλη και στη συνέχεια να πάρουμε το tour bus να πάμε στην επόμενη πόλη. Έχει πολλή δουλειά για να στηθούν τα πάντα και αυτό κοστίζει μια περιουσία, για τη μεταφορά τους,  για να κάνουμε πολλές παραστάσεις και για να κοστίσει όσο το δυνατό πιο οικονομικά . Πρέπει να το προσεγγίσουμε όπως ακριβώς όταν μια ταινία προβάλετε στον κινηματογράφο για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα , έτσι ώστε να προλάβουν όλοι όσοι τους ενδιαφέρει να την δούνε. Με τους οπαδούς THERION , μπορούμε σίγουρα να κάνουμε sold out μια μέρα ίσως και δεύτερη, δεν μπορούμε να κάνουμε sold out συνεχόμενα για μια εβδομάδα, επομένως χρειαζόμαστε ... τα λεφτά  των μανάδων σας…

Και για να κάνουμε τις μανάδες σας να ενδιαφερθούν θα πρέπει να γίνουμε  περισσότερο εμπορικοί και  πολύ πιο προσιτοί, αν καταλαβαίνεις τι εννοώ . Αυτό δε σημαίνει ότι. αν η μητέρα σας π.χ πάει να δει το Jesus Christ Super Star πως έχει και το άλμπουμ στο σπίτι,  αλλά πιθανόν να γνωρίζει πως είναι μια διάσημη rock opera και να πάρει μια φίλη της να πάνε να τη δούνε, όπως ακριβώς θα πήγαινε να δει μια ταινία στο σινεμά.

Επομένως, πρόκειται για μια ψυχαγωγική εκδήλωση και αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό. Είναι κάτι που δε το έχεις ξανακούσει, δε το έχεις ξαναδεί και απλά πας να το δεις.Κι αυτό εμπεριέχει μια πολύ δύσκολη ισορροπία, καθώς  πρώτα απ’ όλα πρέπει να κάνουμε αυτό που μας αρέσει , δεύτερον, να κάνουμε κάτι που να αρέσει στους οπαδούς μας  και εν τέλει πρέπει να αρέσει και στη μητέρα σου. Πάρε για παράδειγμα ένα τραγούδι μας όπως το " Lemuria " , ακόμη και η μητέρα σας μπορεί να το ακούσει άνετα, χρειάζεται να δημιουργήσουμε κάτι που μπορεί να ικανοποιήσει τους πάντες . Απλά πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί σχετικά με το πώς θα το κάνουμε και το πιο σημαντικό πράγμα είναι η ιστορία. Μπορεί για τους οπαδούς μας να έχει περισσότερη σημασία η μουσική, αλλά για τη μητέρα σου δεν έχει. Σαφώς και η  μουσική  σε μια rock opera είναι σημαντική , αλλά περισσότερο σπουδαίο είναι το ψυχαγωγικό κομμάτι  και το τι συμβαίνει στη σκηνή , η ιστορία , η υποκριτική και όλα αυτά . Έτσι, ακόμη και αν η μουσική είναι πολύ σημαντική εξακολουθεί να είναι δευτερεύουσα σε ό, τι συμβαίνει στη σκηνή και αυτό είναι μια νέα κατάσταση για μας, να σκεφτούμε δηλαδή με αυτόν τον τρόπο . Επομένως δε μπορούμε να πουμε απλά “Οκ! Γράψαμε τη μουσική ξεκινάμε…”, δεν είναι τόσο απλό.

RockOverdose: Πιστεύετε ότι η οικονομική κρίση που βιώνουμε, καταστρέφει τη δημιουργικότητα; Είστε μια μπάντα που ρισκάρει και δεν φοβάται να πειραματιστεί με τη μουσική της....

Christofer Johnsson (THERION): Ουσιαστικά, πάντα υπάρχει ρίσκο σε κάθε άλμπουμ, αυτό είναι φυσιολογικό. Λειτουργείς καλύτερα με το πιστόλι στον κρόταφο. Το εγχείρημα αυτό αποτελεί μεγάλο ρίσκο σε όλα όμως έτσι αρέσει στους THERION να δουλεύουν. Πιστεύω πως σε γενικές γραμμές όλες οι μπάντες φοβούνται να ρισκάρουν ακόμα και στις καλές εποχές, υπάρχει αυτή η ανασφάλεια, γιατί να αλλάξουν κάτι στο οποίο έχουν επιτυχία και πουλάει, για κάτι διαφορετικό. Εκτός και πρόκειται για κάποια πολύ φτασμένη μπάντα που αποφασίζει να αλλάξει τελείως μουσικά μονοπάτια, παράδειγμα όταν οι Beatles αποφάσισαν να πάνε στην Ινδία αναζητώντας άλλου είδους “σοφίες”. Όσο αφορά την οικονομική κρίση, πιστεύω πως σε σύγκριση με την Ελλάδα - όπου η κατάσταση είναι σαφώς πιο δύσκολη, είναι στοιχείο της καθημερινότητας, ειδικά όταν οι άνθρωποι δε βγάζουν τα προς το ζειν – σε σχέση λοιπόν με εμάς που ζούμε σε μια «φούσκα» όταν τα πράγματα γίνουν χειρότερα εσείς θα είστε σε καλύτερη κατάσταση, καθώς έχετε μάθει και έχετε συνηθίσει σε πιο δύσκολες στιγμές…

RockOverdose: Ας αλλάξουμε θέμα. Η δουλειά σας θα έλεγα πως είναι αρκετά περίπλοκη για να γίνει πλήρως κατανοητή. Πιστεύετε ότι οι οπαδοί σας μπορούν να ακολουθήσουν τα μουσικά σας «μηνύματα» ;


Christofer
Johnsson (THERION): Δεν υπάρχει κανένα ιδιαίτερο μήνυμα, απλά δημιουργούμε ποιοτική διασκέδαση. Γράφω τη μουσική
που μου αρέσει , κάποιος άλλος γράφει το τραγούδι και χρησιμοποιούμε τους στίχους μου αρέσουν, πρώτα για να ευχαριστήσω τον εαυτό μου, φυσικά αν αυτό αρέσει και σε όσους το ακούσουν είμαι χαρούμενος! Εννοείται πως θέλω να έχω επιτυχία, αλλά δεν είχα ποτέ την επιθυμία να γίνω διάσημος. Υπάρχει μια μεγάλη διαφορά μεταξύ της επιτυχίας και διασημότητας . Ο καθένας σαφώς και επιθυμεί  την αναγνώριση για να αισθανθεί πως έχει πετύχει ... Πλέον όμως, είμαι 41 ετών , δεν είναι όπως όταν είσαι 20 , τώρα έχω να πληρώσω λογαριασμούς και οι ευθύνες είναι φυσικά περισσότερες , ανησυχώ  για τα οικονομικά κ.λπ....Είναι όπως όταν ζωγραφίζεις ένα πίνακα που σου αρέσει , αλλά κάποια στιγμή αναγκάζεσαι να τον πουλήσεις. Δεν ζωγραφίζω για ανθρώπους που μου λένε τί να ζωγραφίσω , αυτή είναι η διαφορά . Με την Rock Opera έχει διαφορά, καθώς είναι πρώτη φορά που πρέπει να μπούμε σε καλούπι. Χρειάζεται να γράψουμε ό, τι μας αρέσει , αλλά θα πρέπει να επιλέξετε κάποια κομμάτια από αυτά. Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι πως ποτέ δεν μπορώ να γράψω κάτι καθ’ εντολή. Μπορεί για παράδειγμα μια δισκογραφική εταιρεία , να μου ζητήσει να γράψω μια μπαλάντα για μια ταινία ... για 1000 € μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο. Ακόμη και αν θα μπορούσα να το γράψω , δεν με εμπνέει κάτι τέτοιο. Ο τόπος που γράφω τραγούδια έχει μια συνολική θέληση από μόνος του. Ωστόσο, τα άλλα μέλη της μπάντας είναι πιο ευέλικτοι και ελπίζω ότι θα μπορέσουμε να συμπληρώσουμε ο ένας τον άλλον σε αυτό τον τομέα , έχουμε να γράψουμε αρκετά και να τα τοποθετήσουμε όπως πρέπει.

RockOverdose: Πόσο πρωτοπόρα θεωρείς πως είναι η μουσική σας και γιατί ;

Christofer Johnsson (THERION) : Είμαστε από τις πρώτες death metal μπάντες και απ’ όσο γνωρίζω , ήμασταν η 2η death metal μπάντα που χρησιμοποίησε πλήκτρα , οι Nocturnal το είχαν κάνει πριν από μας αλλά όχι σε symphonic , παρά σε πιο  φουτουριστικό τρόπο. Από τις καθαρά death metal μπάντες της γενιάς μας νομίζω ότι είμαστε οι πρώτοι που χρησιμοποίησαν πλήκτρα, αναμείξαμε την ανατολίτικη μουσική με την πιο heavy death metal , κάτι που έκαναν οι Celtic Frost πρώτα, εμείς ήμασταν η πρώτη γνήσια death metal μπάντα που χρησιμοποίησε φωνητικά όπερας. Ήμασταν πάντα πρωτοπόροι και εξακολουθούμε να κάνουμε νέα πράγματα που οι άνθρωποι δεν παρατηρούν πλέον τόσο συχνά όσο παλιότερα, καθώς τώρα είναι φυσιολογικό για μια μπάντα να πειραματίζεται σε πιο heavy ήχους.

RockOverdose: Πόσο εύκολο είναι για μια νέα μπάντα καθιερωθεί στις μέρες μας; Μπορείς να δώσεις κάποια συμβουλή για νέους μουσικούς και νέα συγκροτήματα;

Christofer Johnsson (THERION): Για να είμαι ειλικρινής, είμαι πολύ πολύ χαρούμενος που δεν είμαι σε μια νέα μπάντα σήμερα και θα το αιτιολογήσω με ένα απλό παράδειγμα. Πρόσφατα βοήθησα ένα φίλο μου για να υπογράψει συμβόλαιο σε μια δισκογραφική και όταν το διάβασα ... στην αρχή νόμιζα ότι κάποιος μου κάνει πλάκα... Πραγματικά το μόνο πράγμα που έλειπε από τους όρους ήταν "... μπορούμε επίσης να &^#% την κοπέλα σας " ή " ενίοτε θα σας βάζουμε και δάχτυλο στον … &^%# ! Βασικά , υπάρχει μπέρδεμα με τα εκδοτικά δικαιώματα με τα δικαιώματα των ηχογραφήσεων , που σημαίνει ότι αν θέλει κάποιος μουσικός να υπογράψει σε εταιρεία και να βγάλει δίσκο , θα πρέπει επίσης να τους δώσει τα δικαιώματα των τραγουδιών! Αυτό είναι κάτι διαφορετικό, αν θέλεις κάποιον να σου βγάλει το δίσκο μπορείς να πάς σε ένα και "ασφαλίσεις" τα τραγούδια σου και να έχεις κάποια πλεονεκτήματα , αλλιώς μπορείς να βγάλεις χρήματα από τα πνευματικά δικαιώματα και αυτά είναι συνήθως τα μόνα χρήματα που μια μπάντα βγάζει. ! Προφανώς όταν εκείνοι παίρνουν το 50% των εσόδων πρόκειται για κοροϊδία … όπως και όταν τα έσοδα από το merchandising ανήκουν κι εκείνα στην εταιρεία. Αυτά διαφέρουν από συμβόλαιο σε συμβόλαιο, αλλά στο συγκεκριμένο περιλαμβάνονταν όλα μαζί, που σημαίνει ότι η μπάντα έπαιρνε όλο το ρίσκο, έβαζε το κεφάλαιο και κέρδιζε μόνο το 30% των εσόδων! Πρόκειται για μαφιόζικη συμφωνία… Ας μην αναφέρω τι συμβαίνει όταν θες να προγραμματίσεις συναυλίες… Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους καλλιτέχνες είναι πως δεν ξέρουν που πρέπει να πάνε – που να εμπιστευτούν τα τραγούδια τους .

rockombia-201303111363055513

RockOverdose: Επομένως είναι καλύτερα για ένα μουσικό ή μια μπάντα να τα κάνουν όλα μόνοι τους;  

Christofer Johnsson (THERION): Ναι, αλλά μπορεί να μην έχουν τα χρήματα, τη γνώση, τους πόρους … δεν είναι τόσο εύκολο. Αν για παράδειγμα βγουν σε περιοδεία ποιος θα αναλάβει να διαχειριστεί την  επιχείρηση; Γιατί πρόκειται για ολόκληρη επιχείρηση το όλο θέμα….Το μόνο πράγμα που μπορεί να κάνει κάποιος είναι να γράψει μουσική, να την ανεβάσει στο Spotify ή στο  i -tunes και να πουλήσει  CD απευθείας στους οπαδούς στις συναυλίες . Αλλά και πάλι ακόμα θα υπάρχει το πρόβλημα της προώθησης , δεν είναι τόσο εύκολο .

RockOverdose : Ίσως αυτό να είναι το μέλλον της μουσικής βιομηχανίας... πολλές μπάντες με αυτό τον τρόπο σιγά σιγά έχουν γίνει πιο δημοφιλείς…

Christofer Johnsson (THERION) : Θα ήθελα να δώσω 3 συμβουλές : Πρώτα από όλα να το αν έχετε χρήματα βγάλτε δίσκο με δικά σας μέσα . Δεύτερον , συμμετέχετε σε όσα περισσότερα φεστιβάλ μπορείτε ακόμη κι αν πρέπει να επωμιστείτε τις περισσότερες φορές εσείς τα έξοδα, υπάρχουν τρόποι να σας βγει πιο φθηνά… Η τρίτη συμβουλή είναι πάρα πολύ σημαντική: Μην προσπαθήσετε να αντιγράψετε άλλες επιτυχημένες μπάντες , αν το κάνετε αυτό, τότε στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να γίνεται το θέμα της ημέρας για 5 λεπτά . Γράψτε τη μουσική που σας αρέσει και μη σκέφτεστε τι θέλουν οι υπόλοιποι, ή τί είναι δημοφιλές αυτή τη στιγμή . Αν κάνετε τη δική σας πράγματα αργά ή γρήγορα θα  έχετε όφελος. Ο καθένας προσπαθεί να δει προς τα πού φυσάει ο άνεμος αλλά στο τέλος πλέει ευθεία μπροστά .

RockOverdose : Νομίζω πως κλείνουμε αυτή τη συνέντευξη με τον καλύτερο τρόπο. Ήταν ευχαρίστησή μου  να μιλήσω μαζί σου .

Christopher Johnson ( THERION ) : Σε ευχαριστώ πολύ.

 

Για το RockOverdose,

Βιβή Ζαπαντιώτου

Comments