Συντάκτης: Κατερίνα Μήτικα
Η Anna Von Hausswolff στις 13 Ιανουαρίου κυκλοφόρησε το πρώτο της live album, "Live At Montreux Jazz Festival". Περιέχει τη συναυλία που είχε πραγματοποιηθεί στο Montreux Jazz Festival του 2018 και το setlist αποτελείται αποκλειστικά από υλικό που προέρχεται από τους δίσκους της "The Monument" (2015) και "Dead Magic" (2018).
Ας προχωρήσουμε στα της συναυλίας. Από τεχνικής άποψης, η Anna σε όλες τις εκτελέσεις φωνητικά είναι άριστη, με αποτέλεσμα πάντα να αφήνει το ιδιαίτερο στίγμα της, που σου σηκώνει την τρίχα. Από τη μία, τα υψηλά επίπεδα στα οποία μπορεί να φτάσει είναι ανατριχιαστικά και τρυπάνε τα αυτιά. Στην αντίπερα όχθη, μπορούμε να την ακούσουμε να σέρνεται χαμηλά, στα πατώματα. Η φωνή της δίνει την εντύπωση πως προέρχεται από κάποια καταραμένη ιέρεια, μάγισσα ή σκοτεινή φιγούρα του βάλτου, που βρίσκει κρησφύγετο στις πιο απόκρημνες περιοχές των πλούσιων σκανδιναβικών δασών και στοιχειώνει οποιονδήποτε τολμήσει να βρεθεί στο διάβα της.
Είναι φανερό πως η καλλιτέχνιδα έχει την ικανότητα να συνθέτει μουσική που ανεβάζει τους καρδιακούς παλμούς και την αδρεναλίνη. Ο τρόπος με τον οποίο έχει δομήσει το soundscape των κομματιών της, είναι αριστοτεχνικός. Φαίνεται πως αυτή και η ομάδα της επιμελούνται τις live εμφανίσεις της (και όχι μόνο) με μεράκι, καθώς έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη λεπτομέρεια και στο mixing. Το σύνολο των κομματιών της είναι αιθέρια, μεθυστικά και παρασέρνουν τον ακροατή σε μια ατμόσφαιρα δηλητηριώδη, ασφυκτική και απόκοσμη. Ο συνδυασμός της φωνής και του ambient soundstage είναι αρμονικός και δημιουργεί ένα περιβάλλον τελετουργικού, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και αρχαίο.
Θεωρώ πως είναι σημαντικό να αναφέρω πως η αγάπη μου για τα live albums οφείλεται σε διάφορους παράγοντες και η Anna κατορθώνει να μου τους θυμίζει με κάθε κομμάτι που παίζει από το "Live At Montreux Jazz Festival". Οι live εμφανίσεις συνδέονται άρρηκτα με αυτό που λέμε «βίωμα». Όταν ένας live δίσκος καταφέρνει να μεταφέρει στους ακροατές την αίσθηση ότι βρίσκονται ή κάποια στιγμή βρέθηκαν εκεί, δηλαδή ότι βίωσαν την εμπειρία που ήθελε να μεταδώσει ο καλλιτέχνης, τότε αυτό σημαίνει πως πετυχαίνει το σκοπό του.
Το άκουσμα του "Live At Montreux Jazz Festival" δεν είναι εύκολο και απαιτεί έναν ακροατή πιο συνηθισμένο στην τέχνη του “noise”, καθώς θυμίζει ένα μόνιμο, ανελέητο κυνηγητό στο σκοτάδι ή ένα σκοτεινό τελετουργικό. Όσο «θορυβώδης» και να ακούγεται η συναυλία αυτή, αποτελεί ένα αρτιότατο σύνολο ζωντανών εκτελέσεων και από μουσικής και από τεχνικής άποψης. Το setlist επιλέχθηκε προσεκτικά για να υπάρχει μια αρμονική ροή και φυσικά για να ακουστούν σημαντικά κομμάτια της Anna Von Hausswolff. Το "Live At Montreux Jazz Festival" είναι ένα διαμαντάκι στη συλλογή μου με τα live albums. Η μουσική της Anna είναι ένα έργο τέχνης που εκπροσωπεί κατά κύριο λόγο την κουλτούρα του τρόμου. Εν κατακλείδι, αποδεικνύεται περίτρανα πως μόνο τυχαία δεν είναι η αναγνώριση της σουηδέζας ως μία από τις δυνατότερες εκπροσώπους της σύγχρονης neoclassical darkwave σκηνής, εντός και εκτός του στούντιο.
Βαθμολογία: 87/100
Για το Rock Overdose,
Κατερίνα Μήτικα