Ημερομηνία δημοσίευσης: 30 Οκτωβρίου 2017
Και εκεί που έλεγα πως τώρα που τελειώνει το 2017, και έχοντας ακούσει αρκετούς φετινούς δίσκους από ελληνικές και ξένες μπάντες, έχοντας ήδη κάνει μια πρόχειρη λίστα με τα καλύτερα albums του τρέχοντος έτους, πιστεύοντας πως πολύ δύσκολα θα υπήρχε κάποιος ακόμη δίσκος που θα με ενθουσίαζε ξανά (ανατρέποντας τη σειρά με του αγαπημένους του ’17), να που έσκασε σαν ατομική βόμβα ο καινούργιος δίσκος των Κύπριων Epic/Power metallers Arrayan Path, “Dawn of Aquarius”.
Μετά το πολύ καλό “Chronicles of Light” του 2016, οι Κύπριοι σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα (μόλις έναν χρόνο) αποφάσισαν να μας παρουσιάσουν τη καινούργια τους δουλειά. Φαίνεται πως η μπάντα βρίσκεται σε οίστρο και η σύνθεση των τραγουδιών η μια διαδέχεται την άλλη.
Καταρχάς θα ήθελα να ενημερώσω πως ο δίσκος είναι concept, αφορά στη θεά των Ινδών Kali, και εξερευνά όλες τις πτυχές της ινδουιστικής ιστορίας και μυθολογίας σε σχέση με αυτή την σκοτεινή θεά.
Όσοι ξέρετε ή έχετε ακούσει τις δουλειές των Arrayan Path, θα διαπιστώσετε πως σε αυτόν τον καινούργιο δίσκο οι συνθέσεις χωρίς να ξεφεύγουν εντελώς από το γνώριμο ύφος της μπάντας, είναι πιο πολυεπίπεδες , πιο αρτίστικες, πιο ‘θεατρικές’, γεμάτες μελωδικά heavy riffs,και σίγουρα περιτυλιγμένες με έναν ανατολίτικο αέρα και μελωδίες, που βοηθούν την εξέλιξη του δίσκου, καθώς και ψίθυρους και σανσκριτικές φράσεις.
Ο δίσκος περιέχει 13 τραγούδια τα οποία όλα αναφέρονται στη θεά Kali όπως έγραψα και πιο πάνω, και μέσα από τα τραγούδια του, περνάει μπροστά μας όλη η ιστορία αυτής της ‘σκοτεινής μητέρας’ με τα μαύρα μακριά μαλλιά, τα κόκκινα μάτια και τα τέσσερα χέρια.
Τα περισσότερα τραγούδια έχουν ανατολίτικα riffs,‘αρτίστικα’ κουπλέ, μουσικές γέφυρες, αλλά και μελωδικότατα ρεφρέν που τσακίζουν κόκκαλα.
Ο τραγουδιστής Νικόλας Λεπτός γίνεται στα φωνητικά άλλοτε θεατρικός και άλλοτε ‘δραματικός’ στα ρεφρέν με στόμφο, φτάνοντας στα περισσότερα τραγούδια τη φωνή του στα όρια της (συγκλονιστικός) , αλλά και ολόκληρη η μπάντα βρίσκεται σε τρομερή φόρμα.
Σε όλα τα τραγούδια όπως έγραψα και πιο πάνω υπάρχει ένας ανατολίτικος αέρας ο οποίος τα πλημυρίζει, δίνοντας τους μια διαφορετική υπόσταση, θυμίζοντας μας κλασικά ανατολίτικα παιξίματα με heavy ήχο, με τις μελωδίες να περισσεύουν.
Τραγούδια που παρόλη τη ΄πολυεπίπεδη’ δομή τους, δεν μπορούν να φύγουν από το μυαλό, αφού είναι ‘εθιστικά’ και ‘ερωτεύσιμα’.
Οι Therion συναντούν τους Iced Earth του “Horror Show”, και οι Kamelot (των ‘Nights of Arabia’ και ‘Rule the World’) τους Rainbow του ‘Gates of Babylon’ και του ‘Kill the King’.
Το “Dawn of Aquarius” αν και έχει σαν βάση το Power Metal, δεν μπορείς να το βάλεις εύκολα σε μουσικά καλούπια και να το χαρακτηρίσεις κάπως, αφού σε όλον τον δίσκο ανάλογα με το κάθε τραγούδι ξεχωριστά (ή και μέσα στο ίδιο τραγούδι) θα βρεις στοιχεία από Heavy, Power, Epic, Symphonic θέματα, κάνοντας τον δίσκο θα μπορούσα να πω μια Rock/Heavy Opera.
ια τον λόγο αυτό το ο δίσκος περιλαμβάνει αρκετούς guests μουσικούς, όπως τον Ανδρέα Παράσχο (Blynd), τον Γιώργο Ηρακλέους (Oneirism), και τον Χριστόδωρο Μνασόνο (σε αυτοσχεδιασμούς στο Ούτι και στο Yayli Tampur).
Η παραγωγή έγινε από τους Arrayan Path και τον Γιώργο Ηρακλέους στα Oneirism studios της Λευκωσίας, και η μίξη και το master του δίσκου έγινε από τον Simone Mularoni στα Domination studios στο San Marino. Το artwork του εξωφύλλου είναι του Stefan Heileman.
Ένας δίσκος παγκοσμίου επιπέδου. Όπου τον βρείτε αρπάξτε τον χωρίς δεύτερη σκέψη. Κατά τη γνώμη μου αυτός είναι ο καλύτερος δίσκος των Arrayan Path, και σίγουρα βάζει υποψηφιότητα για τον καλύτερο δίσκο του 2017.
Βαθμολογία 95/100
Για τα Rock Overdose,
Παύλος Γιαννακόπουλος
Το μεγάλο μπαμ έγινε με το “IV : Stigmata” το 2013. Οι Arrayan Path βέβαια είχαν συστηθεί και δυο χρόνια νωρίτερα με το “Ira Imperium”, ενώ το τελευταίο τους χτύπημα ονομαζόταν “Chronicles of Light” και είδε το φως της μέρας το Φλεβάρη του 2016. Αναμφίβολα μεγάλη συνέπεια από τους Κύπριους αδελφούς μας που διαφημίζουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το ελληνικό Epic/power metal σε ολόκληρη την υφήλιο.
"Dawn Of Aquarius : Maha Kali Stuti" ο πλήρης τίτλος του δίσκου αγαπητέ αναγνώστη, το νέο πόνημα των Arrayan Path. Τα επίσημα αποκαλυπτήρια θα γίνουν 17 Νοεμβρίου, όσοι όμως είστε λάτρεις θα βρείτε τρόπο να πάρετε μια γεύση αρκετά νωρίτερα και πολύ καλά θα κάνετε. Ένας δίσκος που τιμά τη μητέρα θεά Κάλι και εξερευνά όλες τις πτυχές της ινδουιστικής ιστορίας και μυθολογίας σε σχέση με την σκοτεινή θεά. Πρόκειται για έναν δίσκο που έχει όση ποικιλία έχουν και τα πολλά πρόσωπα της Κάλι. Τάδε έφη ο frontman Νικόλας Λεπτός δίνοντας μια πρώτη ιδέα για το δίσκο. Έναν δίσκο όσο πιο ολοκληρωμένο γίνεται, όχι μόνο λόγω των 13 τραγουδιών του αλλά επειδή συμπεριλαμβάνει όλα αυτά που έκαναν πάντα την μπάντα να ξεχωρίζει. Αυτά τα δύο έχουν συνδυαστεί με άψογο τρόπο δημιουργώντας ένα αξιοσημείωτο σύνολο. Γρήγορο, επικό και σκοτεινό, με εξωτικές μελωδίες και φανταστικά φωνητικά! Αυτό είναι το νέο άλμπουμ των Arrayans, το οποίο, επιπλέον, αποκαλύπτει μία σκοτεινότερη πλευρά του συγκροτήματος, κυρίως λόγω του κεντρικού θέματος του δίσκου.
Η μίξη και το mastering έγιναν από τον Simone Mularoni στο Domination Studio και τα guest φωνητικά έκαναν ο Ανδρέας Παράσχος (Blynd) και ο George Eracleous (Oneirism). Ξεκινώντας την ανάλυση των τραγουδιών, το “Equilibrium” μπορεί να φαίνεται λίγο νωθρό, σε βάζει όμως στο νόημα του δίσκου κυρίως με τη χρήση ανατολίτικων και περίεργων μελωδιών. Η συνέχεια είναι καταιγιστική, το “The Flower Born of Itself” είναι δυναμικό, γρήγορο και με σπουδαίο ρεφρέν, αυτά όμως που ξεχωρίζουν και αποτελούν ραχοκοκκαλιά του δίσκου είναι τα “The Hundred Names of Kali Ma” και “So It Shall Be Written”, τα οποία είναι από τα καλύτερα του άλμπουμ και ίσως από τα σπουδαιότερα τραγούδια που βγήκαν τα τελευταία χρόνια στο παγκόσμιο power metal. Θα προσθέσω και το “Cremation Grounds” για να σχηματιστεί μια τριάδα που δείχνει έναν εναλλακτικό τρόπο προσέγγισης του (ίσως κορεσμένου) είδους που λέγεται euro-power.
“Empress Reality of All the Threes” και “The Eleventh Mantra” είναι άκρως επικά, με πανέμορφα ρεφρέν και κιθαριστικές μελωδίες, ενώ το εμβόλιμο “Lotus Eyes” ρίχνει τις ταχύτητες αισθητά χωρίς να χάνει σε μαγεία, ωστόσο είναι ένα σκαλί παρακάτω απ’ όλα τα προαναφερθέντα. Ώρα για φινάλε και απανωτές κορυφώσεις με “Guardian Angel”, μια εξίσου τεράστια κομματάρα την οποία θα την ήθελα να κλείνει τον δίσκο. Αντί αυτού όμως έχουμε ένα (σχεδόν) filler oνόματι “Garland of Skulls” που μαζί με το έταιρο filler “She Who Is Primordial Wisdom” αποτελούν δυο αχρείαστα κομμάτια για το δίσκο, που θα μπορούσαν κάλλιστα να παραλειφθούν.
Αυτό όμως δεν χαλάει το σύνολο των υπόλοιπων 11 κομματιών που βάλανε πλώρη να αναδειχθούν τα καλύτερα για το τρέχον έτος. Τέτοιοι δίσκοι κοσμούν κάθε δισκοθήκη, δίσκοι που έχουν κάτι να πουν και να πάνε ένα βήμα παραπέρα το είδος. Arrayan Path με κερδίσατε ολοκληρωτικά !
Βαθμολογία: 90/100
Για το Rock Overdose,
Μιχάλης Τσολάκος