Αφιέρωμα Jethro Tull: H ιστορία πίσω από το “Thick As A Brick”

Όταν μιλάμε για τους Jethro Tull, μιλάμε για ένα από τα σπουδαιότερα βρετανικά συγκροτήματα, βραβευμένοι με Grammy, που ιδρύθηκαν την περίοδο 1967-68. Η μουσική τους χαρακτηρίζεται από το ξεχωριστό φωνητικό στυλ και το πρωτοπόρο (για την εποχή) φλάουτο του διαχρονικού, μεγάλου πρωταγωνιστή τους, του Ian Anderson. Αρχικά έπαιζαν blues rock με μια πειραματική τάση, αλλά με την πάροδο των χρόνων, ενσωμάτωσαν στοιχεία της folk, της κλασσικής, της λαϊκής και της ethnic μουσικής, της jazz και του art rock.

Mεταφερόμαστε στις 10 Μαρτίου του 1972 και στο πέμπτο άλμπουμ του αγγλικού συγκροτήματος. Ο λόγος είναι ότι αποτελεί τη μεγαλύτερη επιτυχία των Jethro Tull, φτάνοντας εως το # 1 στις Ηνωμένες Πολιτείες, το # 5 στην πατρίδα του συγκροτήματος και το Top-5 στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, ΧΩΡΙΣ να περιλαμβάνει κάποιο single. Προσοχή: Δεν μιλάμε για εμπορική επιτυχία, αυτή την κατέχει το “Aqualung” πλέον, με πάνω από 7 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως, μαζί με τις διάφορες επανακυκλοφορίες του. Kυρίες και κύριοι, το “Thick As A Brick”:

H ιστορία του δίσκου

Στις 3 Ιουνίου 1972 ο δίσκος ανεβαίνει στην κορυφή του Billboard 200, μένει εκεί καθηλωμένο για 2 εβδομάδες και για 46 συνολικά στα chart. Όχι άδικα, πρόκειται για ένα άλμπουμ κλασσικού και prog rock, με ένα ουσιαστικά κομμάτι, το ομώνυμο, διάρκειας 22:40 στην πρώτη πλευρά του βινυλίου και 21:15 στη δεύτερη. Δισκογραφική ήταν η γνωστή Chrysalis Records και το line up που το ηχογράφησε αποτελούνταν από τους Ian Anderson (φωνητικά, φλάουτο, ακουστική κιθάρα, βιολί, τρομπέτα, σαξόφωνο), Martin Barre (ηλεκτρική κιθάρα, φλάουτο), Jeffrey Hammond-Hammond (μπάσο), John Evan (πιάνο, πλήκτρα, τσέμπαλο) και Barriemore Barlow (τύμπανα, κρουστά).

Τον Μάιο του 1971, ο ντράμερ Clive Bunker αποχώρησε από το συγκρότημα λόγω του έντονου προγράμματος περιοδειών των Jethro Tull και της ανάγκης του καλλιτέχνη να περνάει περισσότερο χρόνο με την οικογένεια του. Αντικαταστάτης του ήταν ο Barlow, του οποίου η πρώτη ηχογράφηση με το συγκρότημα ήταν το ΕΡ “Life Is a Long Song”.

Η ιδέα για το “Thick As A Brick” ήλθε στον Anderson όταν ενοχλήθηκε από την άποψη πολλών μουσικοκριτικών ότι το προηγούμενό τους άλμπουμ με τίτλο “Aqualung” ήταν concept, παρά την άρνηση του ίδιου για κάτι τέτοιο. Ως απάντηση, αποφάσισε να ηχογραφήσει αυτό το οποίο ο ίδιος θεώρησε ως το απόλυτο concept άλμπουμ, γράφοντας μία σύνθεση η οποία συνδύαζε περίπλοκες μουσικές ιδέες με έντονη αίσθηση χιούμορ, το οποίο απευθυνόταν προς το ίδιο το συγκρότημα και τους κριτικούς.

Ο δίσκος κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 1972 και στους συνθέτες του αναφερόταν και ο φανταστικός χαρακτήρας Gerald Bostock, ο οποίος θεωρητικά ήταν το οχτάχρονο παιδί στο εξώφυλλο του δίσκου. Το ομώνυμο κομμάτι, διάρκειας 44 λεπτών περίπου, υπήρξε μεγάλη καινοτομία για την rock μουσική, αφού ήταν ιδιαίτερα σπάνιο ένα rock τραγούδι να διαρκεί τόσο πολύ. Η παραγωγή έγινε από τον Ian Anderson και τον Terry Ellis στα Morgan Studios.

Το εξώφυλλο

Το εξώφυλλο του δίσκου σχεδιάστηκε ως παρωδία μιας εφημερίδας με την ονομασία The St. Cleve Chronicle and Linwell Advertiser, με τα άρθρα και τις διαφημίσεις να σατιρίζουν τον ερασιτεχνισμό της τοπικής βρετανικής δημοσιογραφίας. Παρά τις αντιρρήσεις της Chrysalis για τις οικονομικές δυσκολίες παραγωγής ενός τέτοιου εξωφύλλου, ο Anderson επέμεινε, θεωρώντας εφικτή την δημιουργία μιας ψεύτικης εφημερίδας εφόσον μπορούσε να κυκλοφορήσει οποιαδήποτε άλλη πραγματική.

Στο εσώφυλλο του άλμπουμ υπάρχουν οι υπόλοιπες σελίδες της εφημερίδας, της οποίας η υποτιθέμενη ημερομηνία έκδοσης είναι στις 7 Ιανουαρίου 1972. Οι στίχοι του κομματιού βρίσκονται στην έβδομη σελίδα και παρουσιάζονται ως ποίημα του Gerald Bostock, το οποίο παρά το γεγονός ότι κέρδισε έναν διαγωνισμό ποίησης, οι κριτές ανακάλεσαν την απόφαση αυτή λόγω των προσβλητικών στίχων του.

Ο σχεδιασμός του εξωφύλλου πραγματοποιήθηκε από τον Roy Eldridge της Chrysalis (παλαιότερα δούλευε σαν δημοσιογράφος) και το περιεχόμενο των άρθρων γράφτηκε από τον Anderson, τον μπασίστα Jeffrey Hammond και τον κιμπορντίστα John Evan.

Oι ζωντανές εμφανίσεις

Μετά την κυκλοφορία του άλμπουμ, το συγκρότημα ξεκίνησε την περιοδεία, παίζοντας ολόκληρο το δίσκο μαζί με μερικές μουσικές προσθήκες που επέκτειναν τις παραστάσεις τους για πάνω από μία ώρα. Στην αρχή κάθε συναυλίας εμφανίζονταν στην σκηνή άνδρες και άρχιζαν να σκουπίζουν το πάτωμα, μετρώντας το κοινό και μελετώντας τον χώρο. Μετά από λίγα λεπτά, μερικοί από αυτούς αποκαλύφθηκαν ότι είναι μέλη της μπάντας και άρχισαν να παίζουν. Κατά τη διάρκεια ορισμένων εμφανίσεων, ολόκληρη η μπάντα σταματούσε στη μέση κάθε συναυλίας όταν ένα τηλέφωνο χτυπούσε στη σκηνή, το οποίο ο Anderson θα απαντούσε, προτού συνεχίσει την εκτέλεση των κομματιών. Το χιούμορ της περιοδείας προκάλεσε προβλήματα στην Ιαπωνία, όπου τα ακροατήρια ανταποκρίθηκαν στις όποιες αλλαγές με αμηχανία.

Διακρίσεις

Χρυσό στην Αμερική (+ 500.000 πωλήσεις) σύμφωνα με την Recording Industry Association of America

Το Σάββατο, 15 Ιουνίου 2019, γιορτάζουμε 50 χρόνια Jethro Tull σε μία μοναδική βραδιά στο ιστορικό Ωδείο Ηρώδου Αττικού, γεμάτη νοσταλγία και μουσική. Στην σκιά της Ακρόπολης λοιπόν, το ελληνικό κοινό δίνει ραντεβού με τον Ian Anderson και τους Jethro Tull, οι οποίοι υπόσχονται μία μαγευτική βραδιά στην οποία θα ακουστούν τα τραγούδια-σταθμοί αυτής της θρυλικής μπάντας, 16 χρόνια μετά την πρώτη τους sold out ιστορική εμφάνιση στον ίδιο χώρο.

Η εικόνα ίσως περιέχει: κείμενο

Για το Rock Overdose,

Μιχάλης Τσολάκος

Comments