Τελευταία συναυλία για το 2023 που μας αφήνει σε λίγες μέρες και ο ιδανικός τρόπος για να το αποχαιρετίσουμε όπως του αξίζει είναι φυσικά παρακολουθώντας μία ακόμα συναυλία! Αυτή τη φορά επιλέξαμε κάτι διαφορετικό, που εκ πρώτης όψεως ίσως να έρχεται σε σύγκρουση με τις τυπικές συναυλιακές μας επιλογές, αλλά εκ του αποτελέσματος μιλάμε για μία από τις πιο ξεχωριστές συναυλίες της χρονιάς.
Όλοι μας γνωρίζουμε τους Black Sabbath, τους κατά κοινή ομολογία προπάτορες του σκληρού ήχου, ένα από τα πέντε -ίσως και τρία- πιο σημαντικά συγκροτήματα στην ιστορία της μουσικής. Αλλά πώς θα σας φαινόταν αν σας έλεγα ότι οι Black Sabbath δεν είναι τίποτα περισσότερο από κοινούς σφετεριστές, και ότι χθες γίναμε μάρτυρες της αληθινής ιστορίας;
Τα τελευταία χρόνια ήρθε στο φως της δημοσιότητας ένα ντοκιμαντέρ, στο οποίο ένας μυστηριώδης ηλικιωμένος τύπος ονόματι Milton Keanes εξομολογείται την αληθινή ιστορία πίσω από αυτό το μεγάλο μουσικό σκάνδαλο. Όπως αναφέρει ο Keanes, οι περισσότερες από τις κλασσικές συνθέσεις που όλοι γνωρίζουμε σήμερα ως τραγούδια των Black Sabbath είναι στην πραγματικότητα διασκευασμένες συνθέσεις jazz κομματιών που έγραψε ο ίδιος το 1968-69.
Χθες το βράδυ λοιπόν φτάσαμε στον -εντυπωσιακά ταιριαστό για jazz συναυλίες- χώρο του Μύλου στη Θεσσαλονίκη, με σκοπό να ερευνήσουμε σε βάθος αν οι ιστορίες του Milton Keanes αληθεύουν. Προς μεγάλη μας χαρά διαπιστώσαμε πως ο χώρος είχε ήδη γεμίσει από πλήθος κόσμου, ο οποίος πιθανότατα ήρθε για τον ίδιο σκοπό.
Λίγα λεπτά μετά τις 10 ένα απόσπασμα από το εν λόγω ντοκιμαντέρ έπαιξε στην οθόνη του Μύλου, συνοδευόμενο από μαρτυρίες και διαβεβαιώσεις διακεκριμένων μουσικών ότι οι ισχυρισμοί των JAZZ SABBATH, όπως μας συστήθηκαν επί σκηνής, είναι πέρα για πέρα αληθινοί. Αμέσως μετά η τριάδα από το Birmingham ανέβηκε στη σκηνή και χωρίς να χάσει χρόνο μας παρουσίασε -άψογα εκτελεσμένες- τις «αυθεντικές εκδοχές» των “Snowchild” και “Evil Woman”, συνοδευόμενοι από έναν καταπληκτικό ήχο σε μία ατμόσφαιρα που θύμιζε πραγματικό jazz club.
Ο απόλυτα ομιλητικός -αλλά όχι τόσο ηλικιωμένος τελικά- Milton Keanes έκανε παύσεις ανάμεσα στα τραγούδια για να μοιραστεί μαζί μας την πραγματική ιστορία των Jazz Sabbath, δείχνοντας το ταλέντο του στο πιάνο και το stand-up comedy. Μετά από μια μικρή ιστορία για τον “Derek The Ironing Man” ή εν συντομία “Iron Man”, η τριάδα αποσύρθηκε για ένα -αναγκαίο σύμφωνα με τον υπερήλικα Keanes- ολιγόλεπτο “toilet break”, δίνοντάς μας μια απολύτως αναγκαία παύση για ανεφοδιασμό στις μπύρες.
Η jazz επίθεση συνεχίστηκε μετά από περίπου ένα τέταρτο με την κλασσική «μπαλάντα» “Children Of The Grave”, με τη συνέχεια να περιλαμβάνει ακόμα περισσότερες «αυθεντικές» εκδοχές των τραγουδιών των Black Sabbath, καθώς και περισσότερες διασκεδαστικές ιστορίες. Επιπλέον, το κλείσιμο της βραδιάς έκρυβε μια φανταστική έκπληξη για τους “αληθινούς πιστούς” που παραβρέθηκαν στον χώρο του Μύλου.
O Milton Keanes μας διηγήθηκε την ιστορία από την “πρώτη” εμφάνιση των Jazz Sabbath στη Θεσσαλονίκη το 1968, εκεί όπου γνωρίστηκε με τον περίφημο Έλληνα μουσικό Angus Guitaropolis, προς τιμήν του οποίου αφιερώθηκε το επόμενο τραγούδι. Επειδή όμως -όπως μας είπε- ο Angus δεν βρίσκεται πια εν ζωή, κυρίως γιατί αν ζούσε θα ήταν 116 χρονών, στη σκηνή ανέβηκε ο δισέγγονός του, ο γνωστός σε όλους μας Gus G, για μία φανταστική jazz εκτέλεση του “Behind The Wall Of Sleep” υπό τη συνοδεία του εμφανώς κεφάτου Έλληνα κιθαρίστα.
Με την αποχώρησή τους, οι τρεις μουσικοί μας χάρισαν ακόμα μία «αυθεντική» εκτέλεση του “Paranoid”, μέσα σε ένθερμα χειροκροτήματα και επευφημίες, δίνοντας τέλος σε μία φανταστική βραδιά στην οποία ειπώθηκε για πρώτη φορά επί ελληνικού εδάφους η αληθινή ιστορία για τους Jazz Sabbath, γράφοντας έναν ιδανικό επίλογο για τις μουσικές εξορμήσεις μας μέσα στο 2023.
Setlist:
Snowchild
Evil Woman
N.I.B.
Iron Man
Children Of The Grave
Black Sabbath
Fairies Wear Boots
Changes
Rat Salad
Behind The Wall Of Sleep (featuring Gus G.)
Paranoid
Για το Rock Overdose,
Άγγελος Χατζηγιάννης
Φωτογραφίες: Κατερίνα Μήτικα