Συντάκτης: Βαγγέλης Κατσής
Οι Glasgow Coma Scale είναι μια τριμελής μπάντα από τη Φρανκφούρτη της Γερμανίας και κινούνται σε post rock μονοπάτια, με τα psychedelic και stoner στοιχεία να κάνουν αισθητή την παρουσία τους. Το όνομα του συγκροτήματος προκύπτει από τον κλάδο της ιατρικής. Η κλίμακα της Γλασκώβης ή κλίμακα κώματος της Γλασκώβης (Glasgow Coma Scale) χρησιμοποιείται ως μέθοδος προσδιορισμού του επιπέδου συνείδησης ενός ασθενή. Επιστρέφοντας στα του συγκροτήματος, οι Γερμανοί έχουν κυκλοφορήσει το “Apophenia” (EP) το 2014 και το “Enter Oblivion” δύο χρόνια αργότερα. Το νέο άλμπουμ με τίτλο “Sirens” έχει προγραμματιστεί για κυκλοφορία στις 17 Σεπτεμβρίου του 2021.
Το “Sirens” είναι αρκετά διαφορετικό σε σύγκριση με τα προηγούμενα δείγματα της μπάντας, ωστόσο αποτελεί ομαλή και ίσως φυσιολογική εξέλιξη του ηχοχρώματος των Γερμανών. Μπορεί οι συνθήκες να μην ήταν ακριβώς ιδανικές, με την αβεβαιότητα λόγω πανδημίας να πλανάται, αλλά και λόγω άλλων μεταβολών στο «στρατόπεδο» του συγκροτήματος. Επιγραμματικά θα πούμε πως υπήρξε αλλαγή drummer, αναβολή της προγραμματισμένης ημερομηνίας ηχογραφήσεων και τελικά επιλογή διαφορετικού studio, σε σχέση με τις άλλες κυκλοφορίες της μπάντας. Ανεξάρτητα από τις ιδιαιτερότητες κάτω από τις οποίες δημιουργήθηκε τελικά το “Sirens”, το τελικό αποτέλεσμα δικαιώνει στο απόλυτο τους “Glasgow Coma Scale” και οι ίδιοι δηλώνουν απόλυτα ικανοποιημένοι.
Το “Sirens” αποτελείται από πέντε σχετικά μακροσκελείς συνθέσεις και έχει συνολική διάρκεια τα 38 λεπτά. Η εισαγωγή του “Orion”, του πρώτου τραγουδιού του “Sirens”, είναι εμπνευσμένη από το εξαιρετικό artwork εξωφύλλου, δουλειά του Marek Sulewski. Το συγκρότημα δείχνει εξ’αρχής τις προθέσεις του και το “Orion” θέτει τις απαραίτητες σταθερές ως opener του άλμπουμ. Κιθάρες άλλοτε βρώμικες και δυναμικές, άλλοτε καθαρές και μελωδικές και το rhythmic section να σέρνει ασταμάτητα το χορό στο background.
Συνέχεια στο “Sirens” δίνει το “Magik”. Το “Magik” ξεκινάει με πιο ατμοσφαιρική διάθεση και χτίζει σιγά-σίγα τις μελωδίες και τα chord progressions. Ως γενικότερη παρατήρηση για τη μουσική των Glasgow Coma Scale έχω να πω πως τα τραγούδια τους είναι πολύ «σωστά» και ξεκάθαρα δομημένα, γεγονός που κάνει την ακρόασή τους πολύ ευχάριστη.
Φτάνοντας στα μισά του δίσκου, συναντάμε το “Underskin”, τραγούδι για το οποίο ο κιθαρίστας του συγκροτήματος Piotr Kowalski δηλώνει ιδιαίτερα περήφανος. Το “Underskin” είναι γραμμένο σε 3/4 και ο τίτλος του επιλέχθηκε μέσω Facebook, όπου ζητήθηκε από τους fans να προτείνουν τίτλους για το συγκεκριμένο τραγούδι. Το συγκρότημα τελικά αποφάσισε ότι το “Underskin” ταίριαζε καλύτερα . Αναμφίβολα, το “Underskin” είναι μια αρκετά ενδιαφέρουσα σύνθεση, τα 8 λεπτά διάρκειας κυλούν ευχάριστα και αποτελεί highlight του “Sirens”. Αμέσως μετά το “Underskin” ακολουθεί το “Sirens”, ομώνυμο τραγούδι με το άλμπουμ. Το μικρότερο σε διάρκεια κομμάτι του δίσκου και πιθανώς το πιο up-beat με ελαφρώς πιο χαρούμενα vibes, σε σχέση με την αισθητά πιο σκοτεινή διάθεση του “Sirens”. Κάπως οξύμωρο θα έλεγε κανείς. Κλείσιμο για το τρίτο άλμπουμ των Glasgow Coma Scale με το “Day 366”. Από το μικρότερο τραγούδι πάμε στο μεγαλύτερο και από την ανεβαστική διάθεση του “Sirens” μεταπηδούμε σε πιο υποτονικές και μελαγχολικές καταστάσεις. Ωραίο, μακρόσυρτο και στο όριο του κουραστικά επαναλαμβανόμενου, το “Day 366” θεωρώ ότι αποτελεί ιδανικό επίλογο για το “Sirens”.
Εν ολίγοις, το “Sirens” είναι ένα απολαυστικό άλμπουμ που οι λάτρεις του post-rock σίγουρα θα εκτιμήσουν. Η εξέλιξη στον ήχο των Glasgow Coma Scale είναι εμφανής χωρίς όμως να γίνεται κουβέντα για αλλοίωση της ταυτότητας του συγκροτήματος. Σίγουρα μια ενδιαφέρουσα προσθήκη στη δισκογραφία των Γερμανών, το “Sirens” θα τεθεί σε κυκλοφορία στις 17 Σεπτεμβρίου μέσω της Tonzonen Records.
Βαθμολογία: 81/100
Για το Rock Overdose,
Βαγγέλης Κατσής