Κώστας Βρετός (WARDRUM) στο Rock Overdose:”To “Awakening” είναι ένας δίσκος εσωτερικής εκκαθάρισης κατά κάποιο τρόπο”.

Με αφορμή την καινούργια, τέταρτη δισκογραφική δουλειά των WARDRUM υπό τον τίτλο “Awakening”, μιλήσαμε με τον Κώστα Βρετό για την δημιουργία του album, τα μελλοντικά τους σχέδια και τον σημαντικό ρόλο που παίζει ο κόσμος για την επιβίωση της μουσικής.

 

 

 

 

RockOverdose: Καλησπέρα Κώστα, είμαι πολύ χαρούμενος που σε έχουμε μαζί μας σήμερα. Αρχικά πριν μπούμε στα περί του δίσκου, πρόσφατα ανακοινώσατε την αποχώρηση του μπασίστα σας Κώστα Σκανδάλη και την ένταξη του Strutter (Gus G, W.A.N.T.E.D) στην θέση του. Τι ακριβώς συνέβη και πόσο δύσκολη είναι μια αλλαγή μέλους μετά από τόσα χρόνια ;

 

Κώστας Βρετός: Καλησπέρα και από εμένα και χαρά μου που είμαι εδώ. Η υποχρεώσεις του Κώστα πλέον, δυστυχώς ήταν τέτοιες που δεν του επέτρεπαν να συνεχίσει μαζί μας. Η αλήθεια είναι πως ήταν μια αρκετά δύσκολη κατάσταση όπως πολύ σωστά είπες, καθώς μαζί με τον Στέργιο, οι τρεις μας ήμασταν μουσικά μαζί από το 2003 αν θυμάμαι καλά, όταν και μπήκα στους Horizons End , μέχρι και σήμερα.

 

Παρόλα αυτά όλα πηγαίνουν καταπληκτικά με τον Στράτο, άψογη συνεννόηση, η συνεργασία μας γενικά είναι άριστη και υπάρχει και ένας αέρας ανανέωσης στην μπάντα.

 

Η επιλογή του ήταν ας το πούμε αρκετά εύκολη καθώς είχα συνεργαστεί μαζί του με τους Jaded Star , όταν και χρειάστηκε να αναπληρώσει για τον μπασίστα μας σε μία από τις περιοδείες. Αν μπορείς να τα πας καλά με κάποιον μέσα σε ένα tour bus επί ένα μήνα τότε τα πράγματα είναι εύκολα μετά.

 

 

RockOverdose: Υπάρχει όντως ένας αέρας ανανέωσης, όπως το είπες , καθώς πλέον έχετε και μόνιμο δεύτερο κιθαρίστα. Να υποθέσω πως ήταν και αυτή μια “εύκολη” επιλογή όπως και ο Στράτος;

 

Κώστας Βρετός: Κατά ένα μεγάλο ποσοστό ναι. Με τον J. Demian (Hail Spirit Noir, Blackdrawn) γνωριζόμαστε από τις αρχές του 2000. Είναι από τα παιδιά που πάντα παρακολουθούσα τις δουλειές του και χαιρόμουν πραγματικά με όλα αυτά που έκανε τόσα χρόνια. Τρομακτικός κιθαρίστας, καταπληκτικό παιδί και με πολύ μεγάλη επίγνωση μπορώ να πω πως είναι ένας από τους μεγαλύτερους team players που έχω γνωρίσει. Τρομερή προσθήκη και ειλικρινά αυθόρμητη. Όταν τέθηκε θέμα κιθαρίστα  ήταν απλά η φάση “Ωχ ο Demian”(γέλια). Τόσο απλά.

 

 

RockOverdose: Ας γυρίσουμε λίγο στο κομμάτι του “Awakening”. Αν δεν κάνω λάθος είναι η πρώτη φορά που επιλέγετε να κάνετε την παραγωγή έξω. Τι σας έκανε να πάρετε αυτή την απόφαση και πως επιλέχθηκαν τα Grid Studio στον Καναδά;

 

Κώστας Βρετός: Σωστά, είναι η πρώτη φορά που δεν αναλάβαμε την παραγωγή εμείς. Από το στάδιο της προ παραγωγής ακόμα, νιώσαμε πως θα έπρεπε να κινηθούμε διαφορετικά αυτή την φορά. Χρειαζόταν να γίνει πιο μεγάλο, πιο σύγχρονο, πιο καινούργιο ας το πούμε, σε σχέση με τα προηγούμενα.

 

Την πρόταση για τα Grid Studio την έκανε ο Γιάννης που είχε μια προσωπική εικόνα της δουλειάς τους με τον δίσκο των The Agonist και πραγματικά το αποτέλεσμα δικαίωσε την επιλογή. Μείναμε κάτι παραπάνω από ευχαριστημένοι από την αρχή, τόσο από την δουλειά τους όσο και από θέμα συνεννόησης. Από τα πρώτα κιόλας δείγματα, ο ήχος ήταν εκπληκτικός. Δεν χρειάστηκε να κάνουμε ιδιαίτερα πολλές αλλαγές.

 

 

RockOverdose: Πόσο πιστεύεις ότι βοηθάει γενικά μια παραγωγή στο εξωτερικό μια μπάντα σήμερα, λαμβάνοντας υπόψιν την γενικότερη τάση του do it your self που επικρατεί τα τελευταία χρόνια;

 

Κώστας Βρετός: Κοίτα, είναι αλήθεια πως υπάρχει γενικότερα μεγάλη βελτίωση σε αυτό τον τομέα. Από την άλλη όμως ας μην ξεχνάμε πως σε αυτό το κομμάτι ήμαστε ακόμα αρκετά “καινούριοι” σε σύγκριση με έξω και την εξειδίκευση που έχουν κάποιοι που ασχολούνται καθαρά και μόνο με αυτό το είδος. Τώρα πέρα από την γνώση που έχουν αυτοί οι άνθρωποι και το πόσο πολύ μπορούν να “βελτιώσουν” στην δουλειά σου , ας μην ξεχνάμε ακόμα και το πόσο μεγάλη σημασία μπορεί να παίζει και το όνομα ενός καλού παραγωγού και για τις εταιρίες.

 

Προσωπικά όμως, το σημαντικότερο νομίζω είναι στο ότι σε βοηθάει στον να ανοίξεις τους ορίζοντες σου, να ακούσεις διαφορετικές ιδέες ή προσεγγίσεις πέρα από αυτό που έχεις συνηθίσει ή έχεις εσύ μέσα στο μυαλό σου, από ανθρώπους που αυτό είναι η καθημερινότητά τους. Γενικά στο να βγεις από τα στεγανά σου και να συνεργαστείς και με άλλο κόσμο. Είναι πολύ μεγάλη συζήτηση βασικά.

 

 

RockOverdose: Πως έγινε η διαδικασία της σύνθεσης των κομματιών; Ακολουθήσατε διαφορετικό τρόπο αυτή τη φορά που μεσολάβησε περισσότερος χρόνος;

 

Κώστας Βρετός: Όχι ο τρόπος δεν μπορώ να πω ότι άλλαξε. Αποφασίσαμε να το πάμε λίγο πιο αργά ίσως αυτή την φορά και λίγο πιο ήρεμα. Να αφήσουμε τους εαυτούς μας να γράψουν λίγο πιο ελεύθερα από θέμα χρόνου. Επίσης θελήσαμε να δώσουμε λίγο βάρος και σε άλλα θέματα όπως για παράδειγμα τα live. Το να μπούμε ξανά απευθείας στο στούντιο όπως έγινε στα προηγούμενα album απλά δεν μας φάνηκε σωστό αυτή την φορά.

 

Όταν ήρθε η ώρα και είπαμε να ξεκινήσουμε να δουλεύουμε πάνω στο "Awakening" αποφασίσαμε να δώσουμε ένα χρονικό περιθώριο να συγκεντρώσει ο καθένας μας τις ιδέες που είχε. Αν θυμάμαι καλά μαζέψαμε με τον Στέργιο από οκτώ ή δέκα κομμάτια ο καθένας και μέσα από αυτά έγινε και η τελική διαλογή των κομματιών, πάνω στα οποία αρχίσαμε ουσιαστικά να δουλεύουμε. Έχει πάντα τόσο γέλιο η διαδικασία αυτή που κάνει τα πράγματα τρομερά ευχάριστα και ξεκούραστα. Συνήθως είμαι πολύ λεπτομερείς όταν γράφω και έχω πάντα την σιγουριά με τον Στέργιο, πως ότι παλαβομάρα και αν κατεβάσει το κεφάλι μου, θα την καταλάβει και θα ανταποκριθεί. Ο Στέργιος από την άλλη όντας αυτός που είναι, όχι απλά καταλαβαίνει, αλλά επεκτείνει την παλαβομάρα αυτή σε καινούργια επίπεδα (γέλια). Και το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τον Γιάννη. Κάθε φορά που νομίζουμε ότι ίσως να ξεπερνάμε τα όρια με τις γραμμές του, αυτός θέτει τον πήχη ακόμα πιο ψηλά. Όποτε καταλαβαίνεις πως είναι μια διαδικασία γεμάτη εκπλήξεις και “ανατροπές”.

 

Τώρα όσον αφορά τις ηχογραφήσεις, ο καθένας είχε τον χώρο του. Τα τύμπανα γράφτηκαν στα Mix Studios, το μπάσο στα Infinity Studios, Ο Γιάννης έγραψε στα 9800 Studios στην Αθήνα και εγώ με τον J. Demian στα Prassein Aloga Studios εδώ στην Θεσσαλονίκη.

 

 

RockOverdose: Στιχουργικά οι Wardrum εμπνέονταν από καθημερινές  καταστάσεις και γενικότερα εσωτερικά ζητήματα που έχουμε όλοι μας, αφήνοντας πάντα όμως ένα μήνυμα επιμονής, αισιοδοξίας και γενικά μία “δεν παραιτούμαι” στάση. Αυτή την φορά όμως νομίζω πως είναι αισθητά πιο φορτισμένο και έντονο όλο αυτό μέσα από τους στίχους. Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος ;

 

Κώστας Βρετός:  Ναι, είναι όντως έτσι. Νομίζω πως πλέον μέρα με την μέρα είναι λίγο πιο αισθητός και αληθινός ο “πόλεμος” γενικά για όλους μας. Η αντιξοότητες που αντιμετωπίζουμε όλοι μας κάθε μέρα σε όλα τα επίπεδα. Ξέρεις, όλο αυτό με τους στίχους λειτουργεί εν μέρη σαν “καθάρισμα”. Κάθε φορά που το αντιμετωπίζεις και το καταθέτεις στο χαρτί είναι σαν να πλένεσαι μετά από μια σκληρή μέρα στην δουλειά και να βγάζεις από πάνω σου την λάσπη.

 

Υπάρχουν κομμάτια σε αυτό τον δίσκο που είναι πολύ πιο φορτισμένα, με περισσότερο πόνο και όχι και τόσο αισιόδοξα ίσως σε σχέση με παλιότερα. Αλλά αύριο είναι μια άλλη μέρα και θα ξαναπάς για “δουλειά”. Όλα συνεχίζουν και κυλάνε, τίποτα δεν σταματάει και τίποτα δεν σου χαρίζεται. Το θέμα είναι τι κάνεις με αυτά που σου δίνονται και πως αντιλαμβάνεσαι τα πράγματα.

 

 

RockOverdose: Έχετε φτάσει αισίως στον τέταρτο σας δίσκο, τον καλύτερό σας μέχρι σήμερα κατά την άποψη πολλών όπως και του υπογράφοντα. Έχετε θέσει τον πήχη αρκετά ψηλά και η προσδοκίες είναι μεγάλες πλέον. Σας τρομάζει αυτό και κατά πόσο επηρεάζει το επόμενό σας βήμα;

 

Κώστας Βρετός: Κοίτα, μόνο προσωπικά μπορώ να απαντήσω σε αυτό. Εγώ πάντα είμαι ας το πούμε “τρομοκρατημένος” με κάθε καινούργιο βήμα. Αφότου βγάλαμε το “Spadework”  και είχε έρθει η ώρα να πάμε παρακάτω, υπήρξα αρκετά αγχωμένος, όχι τόσο για το αν θα το ξεπεράσουμε όσο για να καταφέρουμε να κάνουμε κάτι εξίσου καλό. Και τελικά βγήκε το “Desolation” και ξανά πάλι η ίδια ιστορία του “πως το παλεύεις τώρα αυτό” και ούτω κάθε εξής μέχρι σήμερα. Ξέρεις τι χρειάζεται τελικά κατά την γνώμη μου; Απλά να χαλαρώσεις και να γράψεις μουσική με ειλικρίνεια.

 

Όπως είπα και παραπάνω, το “Awakening” ήταν ένας δίσκος εσωτερικής εκκαθάρισης κατά κάποιο τρόπο. Το επόμενο μπορεί να είναι πιο θυμωμένο ή πιο ευχάριστο αναλόγως με το τι περνάς και τι σε εμπνέει κάθε φορά. Σημασία έχει να  εκμεταλλεύεσαι αυτά που σου δίνει η ζωή και όλα αυτά που περνάνε από πάνω σου, χρησιμοποιώντας όλα αυτά για να γράψεις μουσική με ειλικρίνεια, χωρίς να αναπολείς το τι έκανες στο παρελθόν. Ακόμα, οι ταμπέλες και τα πρέπει είναι μεγάλο λάθος.

 

Το να βάζεις στόχους τύπου “πρέπει να παίξω έτσι ή αλλιώς ή σαν εκείνο ή σαν το άλλο” ακόμα και όταν αυτό το “έτσι” είναι  μια δικιά σου δουλειά. Μουσική κάνουμε παιδιά, πάνω από όλα γιατί αγαπάμε αυτό που κάνουμε.

 

 

RockOverdose: Πόσο δύσκολο είναι να συνεχίζει μια μπάντα που δεν βιοπορίζεται από την μουσική, σταθερά την πορεία της, ειδικά με τις συνθήκες που επικρατούν και παράλληλα τι είναι αυτό που κρατάει τους Wardrum ενωμένους;

 

Κώστας Βρετός: Νομίζω πως και τα δύο τα καλύπτει η αγάπη για την μουσική. Από την μία στα εμπόδια που υπάρχουν, απλά δεν τους αφήνεις το περιθώριο να σε επηρεάσουν και συνεχίζεις να κυνηγάς τους στόχους σου. Ακούγεται περίεργο αλλά δυστυχώς ή ευτυχώς αυτό είναι.  Τώρα στο δεύτερο, είναι σαν έναν καλό και σωστό γάμο νομίζω. Βασίζεται στο να θες τα ίδια πράγματα και να έχεις κοινούς στόχους. Να υπάρχει σεβασμός για τους συμπαίκτες σου είτε σε ατομικό επίπεδο είτε σε μουσικό. Και καταλήγει πάλι στο ίδιο πράγμα, αγάπη για την μουσική. Δεν είναι όλα πάντα ρόδινα φυσικά, θα σκοτωθείς, θα τσακωθείς, αλλά  ο στόχος είναι ο ίδιος και σεβόμαστε ο ένας τον άλλο πάνω από όλα.

 

 

RockOverdose: Για ακόμα μια φορά βλέπουμε την ίδια φιγούρα να κοσμεί το καταπληκτικό εξώφυλλο του δίσκου. Ποιος είναι τελικά αυτός ο μυστήριος τύπος που σας ακολουθεί από τον πρώτο δίσκο ;

 

Κώστας Βρετός: Αυτός ο μυστήριος τύπος όπως τον είπες είναι ας το πούμε η προσωποποίηση της μπάντας και των σταδίων που αυτή περνάει και εκφράζεται διαφορετικά κάθε φορά μέσα από τα εξώφυλλα.

 

Στο “Spadework” το οποίο σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει “προκαταρκτική διαδικασία ή εργασία”  και ήταν το πρώτο μας βήμα. Εκεί στο εξώφυλλο τον βρίσκουμε απομονωμένο να ατενίζει αυτό το  οποίο έρχεται εν μέρη. Στο επόμενο, που ήταν και αρκετά πιο επιθετικό, τον βρίσκουμε σε ένα άγονο μέρος, με μια πιο επιβλητική στάση.

 

Στο “Messenger”  αρχίζει λίγο να ξεκαθαρίζει το τοπίο. Ουσιαστικά δεν είναι τίποτα παραπάνω από έναν αγγελιοφόρο που φέρνει το μήνυμα της μπάντας το οποίο είναι το να παλεύεις, το να συνεχίζεις. Όχι μόνο για τα όνειρα σου, αλλά και το να παλεύεις για να κρατήσεις άθικτο τον εαυτό σου από την οποιαδήποτε κατάσταση. Και αυτή την φορά χωρίς να αλλάξει το βαθύτερο νόημα, περνάει και ένα μήνυμα αφύπνισης. Στο εξώφυλλο υπάρχει ένα ας το πούμε Κολοσσαίο (στην πραγματικότητα βέβαια το συγκεκριμένο είναι ένα μνημείο της Σρι Λάνκα).

 

Στο δικό μου μυαλό αποτελεί ένα σύμβολο μιας αυτοκρατορίας στο απόγειο του μεγαλείου της, μέσα στο οποίο όμως  λάμβαναν μέρος πράγματα που μόνο ως ο απόλυτος ξεπεσμός του ανθρώπινου είδους μπορώ να το εκφράσω. Οπότε είναι λίγο αλληγορικό. Ακόμα και μέσα από κάτι τέτοιο μπορεί να επέλθει “αναγέννηση” από τις στάχτες. Εξ ου και ο φοίνικας. Εν ολίγοις λοιπόν είναι η μπάντα και ο καθένας από εμάς καθώς και το μήνυμα που εκφράζει η μπάντα.

 

 

RockOverdose: Ποιες είναι οι μέχρι τώρα εντυπώσεις για το “Awakening” και τι σχέδια υπάρχουν για την προώθησή του;

 

Κώστας Βρετός: Τα πράγματα πάνε πάρα πολύ καλά. Με αυτόν τον δίσκο πετύχαμε μερικά πράγματα όσο αναφορά την Ιαπωνία που ήταν ας το πούμε στόχος και όνειρο. Το ένα είναι το ότι ο δίσκος κυκλοφόρησε και εκεί, το δεύτερο ότι είχαμε μία πολύ ωραία συνέντευξη στο Burrn και το τρίτο είναι το review από το Young Guitar. Στο εξωτερικό γενικά πάει πολύ καλά, Ελλάδα μέχρι στιγμής πάει καλύτερα από ότι τα υπόλοιπα τρία μαζί, τρομερά πράγματα γενικά (γέλια). Στον τομέα των εμφανίσεων υπάρχουν κάποιες κλεισμένες ημερομηνίες για Ελλάδα που θα ανακοινωθούν σύντομα και μελετάμε και το θέμα του εξωτερικού.

 

 

RockOverdose: Κώστα σε  ευχαριστώ πάρα πολύ, τα τελευταία λόγια δικά σου.

 

Κώστας Βρετός: Εγώ ευχαριστώ. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε τον κόσμο πραγματικά  για όλο αυτό που έχει κάνει για την μπάντα. Είναι δύσκολο να ζεις σε αυτήν την χώρα και να καταφέρνεις να γνωρίζεις ανθρώπους που πραγματικά αγαπάνε αυτό που κάνεις. Είναι πολύ σπάνιο. Συνεχίστε να παλεύετε και θα τα πούμε στον δρόμο. Join the Awakening.

 

 

 

Για το RockOverdose

 

Κωνσταντίνος Μάρης

 

http://www.wardrum.gr/

 

 

 

Comments