Τα πρώτα 20 χρόνια του DEATH METAL- Μια ιστορική και δισκογραφική αναδρομή

 

Tα θεμέλια του Death Metal, part 1

 

Εισαγωγή

 

Το Death  είναι από τα πιο extreme παρακλάδια, αυτού που ονομάζουμε metal. Όπως κάθε μουσικό ρεύμα, το death metal είναι μια σύνοψη τάσεων, μια τεθλασμένη γραμμή συμπεριφορών που ενώνεται, μια πολιτισμική/ πολιτιστική διαδικασία που δημιουργεί και δημιουργείται μέσα από κοινωνικές ή αντί-κοινωνικές διεργασίες.

 

 

Τα μουσικά χαρακτηριστικά που γέννησαν το Death metal, προήλθαν από συγκροτήματα όπου τολμήσαν να δημιουργήσουν ένα ήχο πιο τραχύ, πιο extreme. Αυτό, φυσικά δεν αποτυπώθηκε μόνο στο συνθετικό κομμάτι της μουσικής τους. Σίγουρα, η επιλογή των στίχων αλλά και το γενικότερο image της κάθε μπάντας, εισήγαγε πολλούς μουσικόφιλους σε νέες διαστάσεις πρόσληψης του ακραίου.

Ως ρίζες αυτού του είδους μπορούμε να θεωρήσουμε κάποιες, ελάχιστες μπάντες, που έπαιξαν ''έξω'' από τα καθιερωμένα της εποχής. Χωρίς να έχουν πλήρη επίγνωση, ότι κάτι νέο γεννιέται, ο αέναος ενθουσιασμός, η περιέργεια για το occult αλλά και σε υψηλό βαθμό, μουσικής ωριμότητας (εδώ δεν περιγράφω την τεχνική ή τις θεωρητικές γνώσεις πάνω στην μουσική που ήταν το ελάσσον, αλλά την διάθεση και την ικανότητα να συνθέσουν  τραγούδια με την ψυχή τους), αποτέλεσαν τα θεμέλια του είδους.

 

 

Η χρονολόγηση θα μας βοηθήσει γενικά στο να προσανατολιστούμε στο είδους, έχοντας σαν αφετηρία το πρώτο demo των Possessed. Συγκεκριμένα, ο Δεκέμβρης του 1983 είναι η στιγμή όπου ηχογραφείται το πρώτο demo της μπάντας, ο προάγγελος του Seven Churches. Οι μπάντες όπου θα κάνουμε μεγαλύτερη εμβάθυνση όπως οι Venom, Hellhammer/Celtic Frost, Motorhead, Exodus, Metallica και άλλες. Στα παραπάνω συγκροτήματα, πρέπει να προστεθούν μια πλειάδα μπαντών όπου καθιέρωσαν ένα ταχύτερο παίξιμο, όπως το Speed metal στα τέλη της δεκαετίας του '70, αλλά και στις αρχές τις δεκαετίας του '80. Εκεί συγκαταλέγονται σχεδόν  όλες οι μπάντες του NWOBHM, αλλά και του hardcore punk. Οι μεν έδωσαν στο metal χαρακτήρα και ταχύτητα, κρατώντας την εικόνα των Black Sabbath πολύ ψηλά, οι δε μετουσίωσαν την οργή τους σε μουσικό statement, χαρακτηριστικό της εποχής.

Η κάθε μία έπαιξε τον δικό της ρόλο, όχι μόνο στην  γέννηση του είδους, αλλά και στην  μουσική σκηνή γενικότερα. Μιλάμε για μπάντες που χαράξανε νέες διαδρομές στα αθώα αυτιά εκείνης της εποχής. Όλες πλέον θεωρούνται κλασικές, αλλά εκείνη την εποχή το underground και το tape trading ήταν το μοναδικό πρόσφορο έδαφος, ώστε να μετουσιωθεί σε διακριτό  μουσικό ιδίωμα, το Death metal. Με απλά λόγια, οι παραπάνω μπάντες ήταν εκείνες που εισήγαγαν την έννοια του ακραίου, του μαύρου σε μια γενιά από νέους, ώστε αυτοί αργότερα να δημιουργήσουν ένα από τα ακραία, αλλά και όμορφα παρακλάδια της metal μουσικής. Ρίξανε τον σπόρο, ώστε να γεννηθούν  μπάντες με μεγάλες καριέρες, αλλά και δίσκους που θεωρούνται, πλέον, ως πολιτιστικά τοπόσημα.

 

 

 

Τα μέλη που ιδρύσαν τις πρώτες death metal μπάντες, θέλησαν να δημιουργήσουν έναν ήχο, όπου θα αναζητούσαν νέες διαδρομές ακρότητας. Πέρα από την πρωτοποριακή τους μουσική κατεύθυνση, ήταν πολλά εκείνα τα ακούσματα και οι μουσικές που τους δώσαν το έναυσμα, αλλά και μια γεύση για τον ήχο που εξερευνούσαν. Το punk έπαιξε καθοριστικό ρόλο σε αυτό, όπως και οι μπάντες του λεγόμενου NWOBHM. Στην κορυφή όλων αυτών υπήρχαν οι Motorhead, όπου παίζανε το πιο ‘’αλήτικο’’ metal της εποχής. Μπάντες όπως οι Discharge φέρανε τον θόρυβο του Punk σε νέα επίπεδα και έτσι εμπνεύσανε τους νέους της εποχής να ιδρύσουν τις δικές τους ακραίες μπάντες.

Παρακάτω, στο part 2, θα τολμήσω μια συγκεντρωτική δισκογραφία των δίσκων (LP, EP, Demos) των παραπάνω συγκροτημάτων, ώστε να βοηθήσω τον αναγνώστη αλλά και εμένα, να προσανατολιστούμε ακόμα καλύτερα στις πρωτόλειες εκείνες μουσικές συνθέσεις που εισήγαγαν ένα πιο συγκεκριμένο προσωπείο του ακραίου. Το tape trading ήταν ήδη τεράστιο, ωστόσο το κάθε συγκρότημα έρχονταν σε άμεση επαφή με την περιοχή του, αρχικά. Οι Possessed ήταν τέκνα της Bay Area, ενώ οι Death της Florida. Οι Hellhammer/Celtic Frost ήταν στην Ελβετία, μακριά από τις κοιτίδες, ωστόσο η υψηλή μουσική διαίσθηση και τόλμη, έδωσε τα εφόδια στην μπάντα να επεκτείνει τις μουσικές ακρότητες τις εποχής. Η γειτνίαση με την Γερμανική σκηνή, όπου αντίστοιχα κύματα ακραίου ήχου ήταν σε πλήρη ανάπτυξη, σίγουρα έπαιξαν τον ρόλο τους.

 

 

Με μια μικρή αναδρομή στην δισκογραφία της εποχής, θα διαπιστώσουμε τα θολά ακόμα όρια μεταξύ speed, thrash και early death metal. Όπως αναφέρω παραπάνω, τα συγκροτήματα αλληλοεπιδρούσαν μεταξύ τους και η κάθε σκηνή έπαιξε τον ρόλο της. Οι Exodus, για παράδειγμα, έπαιξαν καταλυτικό ρόλο ως προς τους Possessed. Έτσι, διαπιστώνουμε μια συνεχής γραμμή ενώνει το metal, που αργότερα, με την πάροδο των χρόνων μετουσιώνεται σε πιο ξεκάθαρες τάσεις.

 

Στο Part 2, θα βρούμε πολλούς δίσκους, που δύσκολα ορίζονται ως ένα και μοναδικό είδος. Είναι η γοητεία της εποχής, όπου όρια τέμνονται, ιδέες γεννιούνται και αρχίζει μια περίοδος γεμάτη θόρυβο και μεγάλων συγκροτημάτων.

 

Συνεχίζεται...

 

Για το Rock Overdose,
Τρύφων Σεραφειμίδης

 

 

 

Comments