Ποιους επηρεάζει το σκάνδαλο της ΑΕΠΙ;

Η ανάγκη να αλλάξει η ΑΕΠΙ είναι κάτι που επηρεάζει χρήστες, μουσικούς αλλά και κοινό.

Τους χρήστες, λόγω των πρακτικών της εν λόγω εταιρείας όπως παρουσιάζονται παρακάτω στο δελτίο τύπου του Πανελλήνιου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων.

Τους μουσικούς, διότι απαιτείται μία μορφή ενός οργανισμού συλλογικής διαχείρησης των δικαιωμάτων τους που να λειτουργεί με διαφάνεια αλλά και χωρίς να προκαλεί με υπέρογκες αμοιβές στελεχών, ειδικά σε μία εποχή σαν την τωρινή.

Το κοινό, διότι η συμπεριφορά, οι πρακτικές και ο τρόπος διαμόρφωσης και λειτουργίας της ΑΕΠΙ ουσιαστικά περιορίζουν την πρόσβαση του Έλληνα μουσικόφιλου σε ζωντανή μουσική, τόσο από εγχώριους όσο κι από διεθνείς καλλιτέχνες.

Κανένας, σε όποια από τις παραπάνω κατηγορίες και να ανήκει, δεν θέλει να μην αμείβονται οι δημιουργοί για το έργο τους. Αλλά η λύση δεν είναι η διαιώνιση ενός οργανισμού που δεν επιθυμεί να μπει σε διάλογο όχι απλά με τους χρήστες αλλά ούτε καν με τα μέλη του. Ενός οργανισμού που μέχρι πρότινος χρησιμοποιούσε την αστυνομία ως όργανο εκτέλεσης των αποφάσεων του. Ενός οργανισμού που παρότι διαλαλούσε την υπεράσπιση των δημιουργών έχει βρεθεί να κερδοσκοπεί εις βάρος τους. Και κυρίως ενός οργανισμού που ουσιαστικά έφτασε στο σημείο να λειτουργεί αποτρεπτικά για την διοργάνωση συναυλιών.

Ας ελπίσουμε η διαδικασία εξυγίανσης της ΑΕΠΙ και κυρίως το νέο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο θα πρέπει να είναι βασισμένο στην κοινοτική οδηγία του 2014, να έχει ως βάση του το σκεπτικό της οδηγίας η οποία αναφέρει επί λέξει πως στόχος της είναι να “εξασφαλίσει ότι οι δικαιούχοι έχουν λόγο στην διαχείριση των δικαιωμάτων τους” και αυτό με διαφάνεια και ευθύνη.

Ακολουθεί ολόκληρη η ανακοίνωση:

Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις πρόσφατες εξελίξεις στο πεδίο της συλλογικής διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών, πολλούς από τους οποίους εκπροσωπεί στις συναυλιακές τους δραστηριότητες.
 
Δυστυχώς, οι υποψίες μας, ως προς τον τρόπο συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, επιβεβαιώθηκαν και μάλιστα εις βάρος τόσο των χρηστών όσο και των δημιουργών, δικαιώνοντας τις επί έτη διαμαρτυρίες μας τόσο απέναντι στην ΑΕΠΙ όσο και απέναντι στην Πολιτεία.
 
Ο ΠΣΔΠΕ πιστεύει ό,τι οι πρόσφατες εξελίξεις επιβάλλουν την εκ βάθρων αλλαγή της Νομοθεσίας. Πάγια θέση μας ήταν, και παραμένει ότι οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης δεν μπορούν αφ’ ενός μεν να είναι ελεύθεροι να καθορίζουν απεριόριστα τις αμοιβές τους, αφ’ ετέρου δε να εξοπλίζονται από την πολιτεία με ποινικές κυρώσεις εις βάρος των χρηστών, οι οποίοι είναι παντελώς απροστάτευτοι.
 
Από την έναρξη της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας πάγιο αίτημα του συνδέσμου μας ήταν και είναι η μείωση του ποσοστού της ΑΕΠΙ. Με ένα πολύ υψηλό ποσοστό 7% επί των ακαθαρίστων εισπράξεών μας, ανεξάρτητα από το αν οι συναυλίες ήταν κερδοφόρες ή όχι, η ΑΕΠΙ κώφευσε επιδεικτικά σε κάθε αίτημα μείωσης του ποσοστού της, ενώ με ειρωνικό και προσβλητικό τρόπο, ο κύριος Ξανθόπουλος, σε συνάντηση του προεδρείου του ΠΣΔΠΕ μαζί του, προέβαλλε ισχυρισμούς προστασίας των μελών της, γεγονός που μετά τα τρέχοντα γεγονότα αποδεικνύει τη φαιδρότητα τόσο της αντιμετώπισης όσο και της προστασίας αυτών. Ο ΠΣΔΠΕ είναι βέβαιος πως η μείωση του ποσοστού της ΑΕΠΙ στο 5%, με παράλληλο εξορθολογισμό του υπέρογκου λειτουργικού κόστους της ΑΕΠΙ, δεν πρόκειται να επηρεάσει τις αμοιβές των δημιουργών. Αντίθετα σε συνδυασμό με την κατάργηση των προκαταβολών, θα δοθεί κίνητρο για την πραγματοποίηση μεγαλύτερου αριθμού συναυλιών τόσο από τα μέλη του ΠΣΔΠΕ όσο και από πολιτιστικούς συλλόγους και φορείς.
 
Αναφερόμαστε στις προκαταβολές τις οποίες η ΑΕΠΙ, παρανόμως τα τελευταία χρόνια, απαιτούσε πριν την πραγματοποίηση των συναυλιών και πριν την εκκαθάριση των εισιτηρίων και ξεκινούσαν από το ποσό των 1500 ευρώ, διαφορετικά δεν χορηγούσε άδεια δημόσιας εκτέλεσης. Το γεγονός αυτό ζημίωσε ανεπανόρθωτα τα τελευταία έτη τα μέλη του Συνδέσμου μας αλλά και μεγάλο αριθμό άλλων παραγωγών,μικρών περιφερειακών φεστιβάλ, πολιτιστικών συλλόγων και αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών που έκαναν μία με δύο συναυλίες το χρόνο προς ενίσχυση των σκοπών του καταστατικού τους, και οι οποίοι σταμάτησαν τη δραστηριότητά τους διαμαρτυρόμενοι και αγανακτισμένοι από την καταχρηστική συμπεριφορά της ΑΕΠΙ.
 
Σε αυτή τη δύσκολη οικονομικά περίοδο αντί η ΑΕΠΙ να σταθεί αρωγός στον πολιτισμό και στους ιδιώτες που είναι οι μόνοι εναπομείναντες που παράγουν πολιτιστικό έργο, με τις δικές τους οικονομικές δυνάμεις, βαλλόμενοι καθημερινά από νέους δυσβάσταχτους φόρους και προσαυξήσεις, δυσχέραινε την επιχειρηματική δραστηριότητα στο έργο μας, μας ζημίωνε με την αποθάρρυνση των πελατών μας και παράλληλα αποθάρρυνε και όλους τους άλλους φορείς ή ιδιώτες, που απαιτούσαν όχι την προκαταβολική αλλά τη νόμιμη μετά τη συναυλία εκκαθάριση, προκειμένου να αποδώσουν στην ΑΕΠΙ το ποσοστό της. Οι πρόσφατες εξελίξεις αποδεικνύουν τη διαρκή βλάβη που υφιστάμεθα ως χρήστες έργων πνευματικής ιδιοκτησίας και ενημερώνουμε ότι θα ασκήσουμε κάθε νόμιμο δικαίωμά μας.
 
Το Δ.Σ. του ΠΣΔΠΕ

Πρόεδρος- Κώστας Χριστόπουλος
Αντιπρόεδρος -Κατερίνα Σταματάκη
Γραμματέας- Δημητρα Μαντζούκα
Ταμίας - Αντιγόνη Γιαλλουρίδου
Τα μέλη του ΔΣ : Στεφανίδης Νίκος, Ιωάννου Μαρία, Πατσέλας Ελισσαίος

 

 

Για το Rock Overdose,
Ιάσωνας Καλδής

(Ο Ιάσωνας Καλδής έχει διατελέσει πολιτιστικών διοργανωτής εκδηλώσεων σε Ελλάδα και Αγγλία, μέλος του ΔΣ του ΠΣΔΠΕ και έχει προσφέρει τις γνώσεις και απόψεις του σε θέματα Οργανισμών Συλλογική Διαχείρισης στην Επιτροπή Παραγωγής και Ελέγχου Κυβερνητικού Έργου πάνω στο ζήτημα της ενσωμάτωσης της κοινοτικής οδηγίας 2014/26/EU στο Ελληνικό δίκαιο.)

Comments