Ανταπόκριση: WARDRUNA @ Ωδείο Ηρώδου Αττικού, Αθήνα (21/09/2023)

Αυτή δε θα ήταν η πρώτη φορά που οι Wardruna θα επισκέπτονταν στη χώρα μας. Η παρθενική τους εμφάνιση στη χώρα μας χρονολογείται πίσω στο 2019, στο Piraeus Academy. Τούτη εδώ όμως η παρουσία των Νορβηγών στο Ωδείο του Ηρώδου Αττικού, αποτελεί μια εντελώς διαφορετική και ξεχωριστή περίπτωση. 

 

Το παραδέχθηκαν άλλωστε και οι ίδιοι δια στόματος Einar Selvik ότι πρόκειται για μια τεράστια τιμή να παίζουν στο συγκεκριμένο χώρο. Τα μάρμαρα αυτά “κουβαλούν μνήμες του παρελθόντος” και την Πέμπτη το βράδυ οι Wardruna είχαν βάλει σκοπό να προσθέσουν άσβεστες μερικές ακόμα τέτοιες στο πάνθεον του συγκεκριμένου χώρου.

 

 

Από τις πρώτες ήδη δοξαριές του John Stenersen για το εισαγωγικό “Kvitravn”, άνοιξαν μυσταγωγικές γέφυρες προς το πρωτογενές παρελθόν. Παράλληλα, οι μονοκόμματοι και χαμηλόσυχνοι κυμβαλισμοί των Arne Sandvoll και HC Dalgaard έδιναν σταθερά τον τόνο, πράγμα που θα συνεχιζόταν καθόλη τη διάρκεια της βραδιάς. Τα κρουστά άλλωστε, παίζουν τεράστιο ρόλο στη μουσική των Wardruna, κουβαλούν τον αρχέγονο Ρυθμό. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλές φορές και ο ίδιος ο Einar Selvik, έμπαινε στο ρυθμικό παιχνίδι με το ιδιότυπο παραδοσιακό όργανο, που κρατούσε παρά πόδας. 

 

Το μπροστινό κομμάτι της σκηνής αποτέλεσε τον κύριο χώρο δράσης του αντίρροπου διπόλου Εinar Selvik/Lindy-Fay Hella. Aπό τη μία η βαθιά επιβλητική φωνή του -σταθερού σαν βράχο στη θέση του- Einar κι από την άλλη η αιθέρια αύρα της φωνής της Lindy-Fay και τα αλαφροίσκιωτα λικνίσματα της, αρχικά παρέπεμπαν σε μια εντελώς διαφορετική διάθεση, αλλά εν τελεί ισορροπούσαν απόλυτα, ως διαφορετικές πλευρές του ίδιου νομίσματος.

 

 

Για τη συντριπτική διάρκεια της εμφάνισης τους, η λεκτική επικοινωνία με το κοινό ήταν πρακτικά ανύπαρκτη. Δε χρειαζόταν κιόλας, οι ήχοι που διοχέτευαν τριγύρω τους, μιλούσαν από μόνοι τους και αντηχούσαν σε κάτι αρχετυπικό μέσα σε καθέναν από τους ακροατές. Μόνο στο τελευταίο κομμάτι της συναυλίας ο Einar πήρε το λόγο, καταφανώς αποσβολωμένος από την ένθερμη υποδοχή του αθηναϊκού κοινού και αφού μας ευχαρίστησε ειλικρινά για τον πρωτοφανή εναγκαλισμό της μουσικής τους, ανέφερε κάτι εξαιρετικά σημαντικό: Οι Wardruna δεν υπάρχουν για να ρομαντικοποιούν κάποιο απροσδιόριστο παρελθόν, αλλά να αντλούν έμπνευση από την πλούσια παράδοση της χώρας τους, κάνοντας μουσική στο σήμερα, στάση που εν πολλοίς εξηγεί και την επιτυχία τους εν έχει 2023. 

 

Κάποια πράγματα ανήκουν στο παρελθόν και εκεί πρέπει να παραμείνουν, συμπλήρωσε με νόημα. 

 

 

Αυτό, που πλέον εκλείπει και είναι σημαντικό να διατηρηθεί κατά τους Wardruna, είναι το τραγούδι ως σύντροφος της καθημερινότητας μας. Στις δραστηριότητες, την εργασία, τις χαρές, τις λύπες μας. To σπαρακτικό “Helvegen”, με το οποίο θέλησαν να μας αποχαιρετήσουν είναι ένα τέτοιο τραγούδι και πραγματεύεται όχι αυτούσια τη μεγαλύτερη των λυπών, αλλά το να μην έχεις κάποιον να σε μοιρολογήσει στο πέρασμα σου προς τον άλλο κόσμο.

 

Με έκδηλη την ευγνωμοσύνη τους προς το κοινό και μετά από ένα παρατεταμένο standing ovation, η πλειοψηφία του σχήματος αποχώρησε, αφήνοντας τον Einar μόνο επι σκηνής για ένα τελευταίο κομμάτι, εν είδει άτυπου encore. Mε μοναδικό όπλο τη φωνή και την Κραβική λύρα του, ερμήνευσε ιδανικά το “Snake Pit Poetry”, ένα solo κομμάτι γραμμένο ειδικά για την τηλεοπτική σειρά “Vikings” και έκλεισε οριστικά πλεόν τη βραδιά, καταχειροκροτούμενος.

 

 

Με στήσιμο προσεγμένο μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια και σεμιναριακό φωτισμό, είχαν “δέσει” τη συγκεκριμένη συναυλία, από όλες τις μεριές. Δεν ήταν δυνατόν να γίνει διαφορετικά, σε ένα τέτοιο event. Από τη στιγμή που είχαν φροντίσει το οπτικό να ματσάρει σε ποιότητα το μουσικό κομμάτι της εμφάνισης τους, ο δρόμος για ένα μεγαλοπρεπές live ήταν στρωμένος.

 

Η βόρεια μουσική παράδοση ταξίδεψε για να ανταμώσει με τον αρχαίο νότο και το σμίξιμο τους ξεπέρασε τις προσδοκίες, σε μια βραδιά σημείο αναφοράς για τη σύγχρονη ιστορία του Ωδείου.

 

Setlist:

Kvitravn
Skugge
Solringen
Heimta Thurs
Kvit Hjort
Lyfjaberg
Völuspá
Tyr
Isa
Grá
Runaljod
Rotlaust Τre Fell
Fehu
Helvegen

Encore:
Snake Pit Poetry - Skaldic Mode

 

 

 

 

Για το Rock Overdose,

Δημήτρης Σούρσος

Φωτογραφίες: Αλέξανδρος Καταστρόφος (https://www.instagram.com/alexandros_kat/)

Comments