NEED στο Rock Overdose: “Η προσπάθεια για έκφραση σε ωθεί να δοκιμάζεις πράγματα”

 

 

Το 2021 έκανε μουσικά πολύ δυναμικό ποδαρικό με τη νέα κυκλοφορία των «δικών» μας Need και ήδη μας έκαναν να μιλάμε για τη κυκλοφορία της χρονιάς. To Norchestrion: A Song For The Endδεν είναι ένας απλός δίσκος αλλά εμπειρία ακρόασης η οποία απαιτεί από τον ακροατή να έχει όλες τις αισθήσεις του ανοιχτές για να μπορέσει να νιώσει τα νοήματα, τις υπέροχες μελωδίες και την πληθώρα συναισθημάτων που θα του αποκαλυφθούν.

 

Οι Need μέσα στα 15 χρόνια παρουσίας τους στον χώρο έχουν χτίσει τη δική τους ταυτότητα και ήχο και με τον πέμπτο δίσκο τους έρχονται να ξεπεράσουν τους εαυτούς τους και να τοποθετηθούν με άνεση ανάμεσα στους καλύτερους της progressive (και όχι μόνο) σκηνής.

 

Με αφορμή λοιπόν την κυκλοφορία του Norchestrion: A Song For The End το Rock Overdose και η Τζοβάνα Σπήλιου είχαν μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση εφ’ όλης της ύλης με τους Γιάννη Βογιαντζή (Jon V, φωνή) και Γιώργο Τζαβάρα (Ravaya, κιθάρα).

 

 

 

 

Rock Overdose: Καλώς ήρθατε στο RockOverdose και συγχαρητήρια για τον νέο σας δίσκο! Εν μέσω lockdown και πανδημίας σε τι κατάσταση σας βρίσκουμε αυτή τη στιγμή;

 

Ravaya: Σε κατάσταση επαναπροσδιορισμού σε γενικές γραμμές. Φαίνεται πως θα ζήσουμε με αυτές τις συνθήκες για παραπάνω καιρό από όσο αρχικά υπολογίζαμε.

 

 

 

Rock Overdose: Έχουν περάσει λίγες ημέρες από την κυκλοφορία του πέμπτου δίσκου σας “Norchestrion: A Song For The End” ο οποίος κυκλοφόρησε στις 12 Ιανουαρίου. Τι ανταπόκριση έχετε λάβει από κριτικές και κοινό έως τώρα;

 

Ravaya: Σε γενικές γραμμές εξαιρετικά θετικές.

 

Jon: Σε σημεία μέχρι και συγκινητικές θα πρόσθετα. Είναι χαρακτηριστικό (ίσως και δηλωτικό της ανάγκης του κόσμου να μοιραστεί σκέψεις και συναισθήματα) ότι έχουμε λάβει πολύ περισσότερα μηνύματα/mail κτλ. σε σχέση με κάθε άλλη φορά, πράγμα εξαιρετικά ευχάριστο!

 

 

Rock Overdose: Κατά πόσο σας επηρεάζουν οι κριτικές και η γνώμη του κόσμου; Τις παρακολουθείτε ενεργά και τις λαμβάνετε υπόψη για να δημιουργήσετε τη μουσική σας;

 

Ravaya: Φυσικά και παρακολουθούμε ενεργά το feedback που υπάρχει κάθε φορά με πολύ μάλιστα προσοχή. Σε καμία περίπτωση όμως δεν θα έλεγα πως δημιουργούμε μουσική επηρεασμένοι από κάποιο σχόλιο ή γνώμη.

 

 

 

Rock Overdose: Κυκλοφορία νέου δίσκου χωρίς τη δυνατότητα ζωντανής παρουσίασης των νέων σας κομματιών. Πόσο σας εμποδίζει αυτό από το να προωθήσετε τον δίσκο; Σκεφτήκατε να καθυστερήσετε την κυκλοφορία του ώστε να μπορέσετε να τον υποστηρίξετε και live όταν αυτό θα είναι πλέον εφικτό;

 

Jon: Είναι όντως παράδοξο ειδικά για τη μουσική που παίζουμε και για το πώς έχουμε συνηθίσει να την επικοινωνούμε αλλά δυστυχώς η κατάσταση είναι τέτοια οπότε προσαρμοζόμαστε στις συνθήκες αναγκαστικά. Η αλήθεια είναι ότι υπήρχε μια σκέψη να βγει λίγο νωρίτερα μέσα στο ’20 αλλά τελικά αποφασίσαμε να πάμε για το ’21 και για να είμαι ειλικρινής πλέον δε βλέπω ιδιαίτερη διαφορά στις συνθήκες ακόμα κι αν το πηγαίναμε πχ. ένα εξάμηνο πίσω, οπότε πάμε ψάχνοντας όπως όλοι πλέον.

 

 

 

Rock Overdose: Αρκετές μπάντες και καλλιτέχνες προσπαθώντας να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που έφερε η πανδημία επιλέγουν να πραγματοποιήσουν συναυλίες σε live streaming. Πρόσφατα μάλιστα οι Leprous έδωσαν ενεργό ρόλο στο κοινό τους το οποίο τους παρακολούθησε ζωντανά για έξι ημέρες στο studio ηχογράφησης και το ίδιο αποφάσισε πως θα διαμορφωθεί το νέο τραγούδι που θα ηχογραφήσει η μπάντα. Σας βρίσκουν σύμφωνους τέτοιες ενέργειες; Θα προχωρούσατε σε κάποιο live streaming ή θα προτιμήσετε τη ζωντανή επαφή με τον κόσμο;

 

Ravaya: Προσωπικά με τη συγκεκριμένη κίνηση των Leprous διαφωνώ ολοσχερώς. Φανερώνει ή την έλλειψη καλλιτεχνικού οράματος ή μια απέλπιδα προσπάθεια για να βγουν χρήματα. Γενικά ελπίζουμε οι συνθήκες να μας επιτρέψουν τη ζωντανή επαφή.

Jon: Η αλήθεια είναι ότι αυτό το “big brother” στυλ προώθησης μου φάνηκε κι εμένα κάπως άχαρο. Σίγουρα δεν είναι κάτι που θα ήθελα να κάνουμε. Το ίδιο νιώθω και για τα streaming shows. Αντιλαμβάνομαι την ανάγκη των συγκροτημάτων να βγάλουν κάποια χρήματα αφού δεν γίνονται live και σέβομαι απόλυτα τη (προσωρινή θέλω να πιστεύω) λύση του streaming αλλά είναι πολύ φτωχό υποκατάστατο του real thing πιστεύω.

 

 

 

Rock Overdose: Το Norchestrion: A Song For The End” ήρθε να ολοκληρώσει την τριλογία (όσον αφορά τουλάχιστον στη δομή, τη θεματική και την αισθητική των δίσκων) η οποία ξεκίνησε με το “Ornam: A Song For Home” και συνεχίστηκε με το “Hegaiamas: A Song For Freedom”. Αν και συναντάμε και εδώ κομμάτι-έπος καθώς και spoken κομμάτι, λείπει το outro του οποίου την απουσία έρχεται να «καλύψει» το “Kinwind”. Πως προέκυψε και πως στήθηκε η εν λόγω δομή;

 

Ravaya: Περισσότερο προέκυψε παρά στήθηκε θα έλεγα. Είναι μάλλον η εξέλιξη του σκεπτικού των Songs. Νομίζω δίνει περισσότερο χώρο για αναπνοή στον ακροατή.

 

 

 

Rock Overdose: Αν και θεωρώ πως ο δίσκος ακούγεται ή μάλλον «βιώνεται» ως μία ολότητα θα ήθελα να μας μιλήσετε λίγο για τα κομμάτια του ξεχωριστά. Υπάρχουν κάποια που ξεχωρίζετε περισσότερο; Πως έγινε η αρχική επιλογή των singles;

Jon: Τα αγαπημένα μου κομμάτια μέσα στο δίσκο αλλάζουν κάθε βδομάδα ανάλογα με τη διάθεσή μου νομίζω. Σε ό,τι αφορά στα κομμάτια που δώσαμε αρχικά στη δημοσιότητα πριν την κυκλοφορία του δίσκου το σκεπτικό ήταν να είναι διαφορετικά μεταξύ τους και να δώσουν κάποιες διαφορετικές πτυχές του album στον κόσμο που ήθελε μια πρώτη ιδέα και να εξάψουμε ίσως τη φαντασία τους σχετικά με το πώς θα μπορούσε να είναι το υλικό στον υπόλοιπο δίσκο. Θα συμφωνήσω πάντως ότι ο δίσκος ακούγεται καλύτερα από την αρχή μέχρι το τέλος!

 

 

 

 

Rock Overdose: Τα πιο «ιδιαίτερα» κομμάτια του δίσκου είναι κατά γενική ομολογία τα “V.a.d.i.s” και “Kinwind”. Προσωπικά τα λατρεύω και δεν θα μπορούσα να σκεφτώ τον δίσκο χωρίς αυτά. Ειδικά το “Kinwind” είναι το κλείσιμο (ή «τέλος») που δεν θα περίμενε ποτέ κανείς να ακούσει. Μιλήστε μας λίγο για αυτά. Η ύπαρξη τέτοιων κομματιών έκανε τον κύκλο της ή θα θέλατε να συνεχιστεί και σε επόμενες δουλειές σας;

 

Ravaya: Όλα είναι υπό συζήτηση αλλά τη δεδομένη στιγμή προσωπικά θα ήθελα να πειραματιστούμε με άλλα ηχοτοπία. Φυσικά αν προκύψει ανάγκη ουσιαστική δε λέμε σε καμία περίπτωση όχι.

 

 

 

Rock Overdose: Home”, “Freedom”, End”: τι σημαίνουν για εσάς οι τρεις αυτές έννοιες; Με ποιες ακόμα θα θέλατε να καταπιαστείτε;

 

Jon: Θα μπορούσαμε να κάνουμε μια τεράστια κουβέντα μόνο με το πρώτο σκέλος της συγκεκριμένης ερώτησης που μάλλον θα έπιανε όλο το χώρο της συνέντευξης! Πολυδιάστατες και οι τρεις και ανοιχτές σε πολλαπλές ερμηνείες από τον καθένα. Εγώ θα έλεγα ότι τείνω να πιάνομαι από την ψυχική/πνευματική προέκταση και των τριών. Δεν έχω σκεφτεί τι θα μπορούσε να ακολουθήσει σε αυτή τη στιγμή.

 

 

 

 

Rock Overdose: Με το Norchestrion: A Song For The End” νιώθω πως τελειοποιήσατε αυτό που είχατε ήδη ξεκινήσει με τους δύο προηγούμενους δίσκους και πλέον μπορούμε να μιλάμε για ένα εξαίρετο δημιούργημα που στέκεται με άνεση δίπλα σε αντίστοιχα της ξένης σκηνής (προσωπικά θα το έβαζα δίπλα και στοLong Day Good Night των Fates Warning). Νιώθετε πλέον πως ήρθε η ώρα να ανοιχτείτε στο κοινό του εξωτερικού πιο έντονα; Τι στόχους είχατε θέσει με την κυκλοφορία του δίσκου και κατά πόσο ανταποκρίνεται το αποτέλεσμα σε αυτό που θέλατε να βγάλετε προς τα έξω;

 

Jon: Ποτέ δε βάζουμε οι ίδιοι όρια στο που θα θέλαμε να απευθύνεται η μουσική μας. Πάντα ο στόχος είναι να φτάσει σε όσο περισσότερο κόσμο γίνεται. Με το “Hegaiamas” καταφέραμε για πρώτη φορά να περιοδεύσουμε στην Αμερική καθώς και στην Ευρώπη αρκετά χρόνια μετά την πρώτη μας περιοδεία και να παίξουμε για πρώτη φορά σε μέρη που δεν είχαμε επισκεφτεί παλιότερα οπότε νομίζω έχουμε κάνει καλά πρώτα βήματα κι ελπίζω να συνεχίσουμε έτσι κι όταν ξανανοίξουν τα πράγματα σε ό,τι έχει να κάνει με το touring.

 

 

 

Rock Overdose: Τι άλλαξε στα τέσσερα χρόνια που μεσολάβησαν από το “Hegaiamas: A Song For Freedom” στο “Norchestrion: A Song For The End”; Σε μουσικό/στιχουργικό επίπεδο πως έγινε η σύνθεση του νέου υλικού αυτή τη φορά;

 

Jon: Νομίζω ότι σίγουρα ωριμάσαμε σαν παίχτες και ωρίμασε και η μεταξύ μας συνεργασία μιας και είναι πια ο δεύτερος συνεχόμενος δίσκος που φτιάχνεται με αυτό το line up. Η διαδικασία ήταν παρόμοια με αυτή των τελευταίων τριών δίσκων που νομίζω λειτουργεί καλύτερα για μας. Πολλή πρόβα, πολλή δουλειά, πολύ trial & error, δοκιμή οποιασδήποτε παλαβής ή άσχετης ιδέας μας έρθει πάνω στην πρόβα και εν τέλει απόσταξη του καλύτερου αποτελέσματος με βάση τη συλλογική μας αισθητική.

 

 

 

Rock Overdose: Τι αποτέλεσε αυτή τη φορά πηγή έμπνευσης τόσο για τη μουσική όσο και για τους στίχους;

 

Jon: Είναι κλισέ σίγουρα αλλά η ζωή η ίδια με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Οι καθημερινές μας εμπειρίες, κοινωνικά γεγονότα, ο καθημερινός αγώνας, οι διάφορες μορφές τέχνης. Όλα αυτά είναι έμπνευση.

 

 

 

Rock Overdose: Μιλήστε μας για τις συνεργασίες που είχατε και σε αυτόν τον δίσκο τόσο σε μίξη/παραγωγή όσο και στους συμμετέχοντες του δίσκου. Πόση αξία έχουν για εσάς πλέον οι σταθερές και δοκιμασμένες συνεργασίες;

 

Jon: Αν και είμαστε fans του πειραματισμού, μας αρέσει σίγουρα να δουλεύουμε τακτικά με ένα δοκιμασμένο πυρήνα ανθρώπων που μας ενώνει κοινή αισθητική, όραμα και αγάπη γι’αυτό που κάνουμε. Ο Έκτορας Τσολάκης στον ήχο είναι πια μόνιμος συνεργάτης και τολμώ να πω ότι είναι από τους καλύτερους που υπάρχουν εκεί έξω (όχι μόνο στη χώρα μας) με τεράστια εξέλιξη τα τελευταία χρόνια κι αυτό μας έχει δώσει ώθηση και εμάς αντίστοιχα.

 

Ο Ακύλας Καραζήσης είναι πάντα τιμή μας να συμμετέχει με οποιοδήποτε τρόπο στη δουλειά των Need ήδη από το ’09 κ το video του “War/ning”. Το ίδιο ισχύει και για τα κορίτσια στο “V.a.d.i.s”, τη Ζωή Μυλωνά (επίσης μια από τις φωνές στο “Ι.Ο.Τ.Α.” του “Hegaiamas”), την Πολυξένη Ακλίδη (γυναικεία φωνητικά στο “Entheogen” του “Orvam”) αλλά και την Άννα Τάρμπα στα φωνητικά του “Ananke” που ήταν και στη χορωδία του “Hegaiamas”. Μας αρέσει πολύ αυτή η σύνδεση με όλους αυτούς τους ανθρώπους.

 

 

 

Rock Overdose: Εξαιρετικό το artwork του δίσκου με την tribal αισθητική το οποίο επιμελήθηκε ο Δημήτρης Τσούτσας καθώς και τα visualizers του Χάρη Κουντούρη. Μιλήστε μας και για αυτές τις συνεργασίες. Αισθητικά και θεματικά το artwork ήταν κάτι που το είχατε σκεφτεί εσείς και θέλατε να υλοποιηθεί έτσι ή προέκυψε στην πορεία;

 

Jon: Πάντα δοκιμάζουμε διάφορα πράγματα μέχρι να καταλήξουμε στο τελικό αποτέλεσμα και στο νέο δίσκο αυτό δεν άλλαξε. Φυσικά εμπιστευόμαστε τους συνεργάτες μας αφού και με το Δημήτρη και με το Χάρη έχουμε δουλέψει αρκετές φορές πια οπότε αφού μιλήσαμε σχετικά με διάφορες ιδέες, έβαλαν το στίγμα τους και μας παρουσίασαν αμφότεροι αποτέλεσμα που έχει τη σφραγίδα τους αλλά είναι και εντελώς μέσα στο χαρακτήρα των Need.

 

 

 

Rock Overdose: Έχετε καταφέρει να αναπτύξετε έναν εντελώς χαρακτηριστικό και προσωπικό ήχο ως μπάντα, αλλά και ως αισθητική (δομή των δίσκων, δημιουργία νέων λέξεων). Αυτό ήταν κάτι που το επιδιώξατε από την αρχή ή προέκυψε φυσικά;

 

Ravaya: Η προσπάθεια για έκφραση σε ωθεί να δοκιμάζεις πράγματα. Διάφορα στοιχεία αισθητικής σαν αυτά που αναφέρεις υπήρχαν ακόμη και στα demo μας. Πολλά προέκυψαν, άλλα δουλεύτηκαν. Ο προσωπικός ήχος είναι πάντα στόχος.

 

 

 

Rock Overdose: Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας; Όταν το επιτρέψουν και πάλι οι συνθήκες και επιστρέψετε στη σκηνή, τι σχεδιάζετε να παρουσιάσετε στον κόσμο; Θα σκεφτόσασταν να παρουσιάσετε την τριλογία στην ολότητά της ζωντανά ή έχετε ήδη σκεφτεί ποιο θα ήταν το ιδανικό setlist σας;

 

Jon: Το τι θα περιέχει το ιδανικό setlist είναι ένας τεράστιος πονοκέφαλος που θα μας απασχολήσει πολύ όταν έρθει η ώρα για ζωντανές εμφανίσεις. Σίγουρα θα θέλαμε να κάνουμε κάτι σχετικό με την τριλογία κάποια στιγμή στο μέλλον αλλά δεν έχουμε καταλήξει ακόμα στο τι θα είναι αυτό. Έχουμε σκοπό να παρουσιάσουμε πάντως ένα πολύ εντυπωσιακό show για την παρουσίαση του ‘Norchestrion’ όταν μας δοθεί η ευκαιρία.

 

 

 

Rock Overdose: Θα θέλατε να παρουσιάσετε ζωντανά στον κόσμο τα «θεατρικά» σας κομμάτια με ηθοποιούς ή γενικότερα να στήσετε ένα live το οποίο θα έχει έναν πιο μουσικοθεατρικό χαρακτήρα;

 

Jon: Στην παρουσίαση του “Hegaiamas” είχαμε δοκιμάσει να κάνουμε κάτι τέτοιο με τις ηθοποιούς που ερμήνευσαν το “I.O.T.A.” αλλά και τη χορωδία οπότε είναι ό,τι πιο κοντινό έχουμε κάνει σε αυτό. Εγώ θα ήθελα να κάνουμε και κάτι ακόμα πιο θεατρικό στο μέλλον αλλά όλα θα εξαρτηθούν και από το χρόνο και τις υποχρεώσεις μας. Ποτέ μη λες ποτέ!

 

 

 

Rock Overdose: Τι νιώθετε να έχει αλλάξει 15 χρόνια μετά από το ξεκίνημα σας τόσο στη μπάντα όσο και στην ελληνική metal σκηνή; Αν μπορούσατε να αλλάξετε κάτι από τη μέχρι τώρα πορεία σας ή τις επιλογές που κάνατε τι θα ήταν αυτό και γιατί;

 

Jon: Και στην μπάντα και στην ελληνική σκηνή νιώθω ότι ζούμε σε άλλο κόσμο σε σχέση με όταν ξεκινούσαμε. Πιστεύω ότι το συλλογικό επίπεδο έχει ανέβει πολύ σε όλες τις εκφάνσεις της σκηνής και πλέον υπάρχουν άνθρωποι σε όλη τη σκηνή που κάνουν δουλειά παγκοσμίου βεληνεκούς είτε αυτοί είναι μπάντες είτε παραγωγοί, δημιουργοί εξωφύλλων, φωτογράφοι, βιντεογράφοι κτλ. Χαίρομαι πολύ που ο κόσμος έχει αρχίσει εδώ κ λίγα χρόνια να το αναγνωρίζει και να το στηρίζει. Σε live που πριν 10 χρόνια θα μαζεύονταν 70-80 άτομα τώρα πια βλέπεις 200-300 και ούτω καθεξής και φυσικά ο κόσμος αγοράζει τους δίσκους και το merch των μπαντών γνωρίζοντας ότι στηρίζει κάτι ποιοτικό και ουσιαστικό. Αν άλλαζα κάτι θα ήταν ότι θα ήθελα να έχουμε παίξει περισσότερα live στα πρώτα 10 χρόνια της μπάντας.

 

 

 

Rock Overdose: Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για τον χρόνο σας και ανυπομονούμε να σας απολαύσουμε ζωντανά όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν! Ο επίλογος σας σε εσάς.

 

Ravaya: Κι εμείς ευχαριστούμε για τη φιλοξενία. Μακάρι να τα πούμε σύντομα σε κάποια σκηνή ναι.

 

Jon: Ευχαριστούμε πολύ και καλή μας αντάμωση στον έξω κόσμο!

 

 

 

Για το Rock Overdose,

 

Συνέντευξη-ερωτήσεις: Τζοβάνα Σπήλιου

 

Comments