PANTERA – “Far Beyond Driven”: 10 πράγματα που δεν γνωρίζατε για αυτό το θρυλικό άλμπουμ!

 

 

Τον Φεβρουάριο του 1992 το Vulgar Display of Power έσκασε σαν βόμβα σε αυτόν τον πλανήτη και τοποθέτησε τους Pantera σε ένα βάθρο. Όταν ήρθε ο καιρός να μπουν στο στούντιο για να ηχογραφήσουν τον διάδοχό του, Far Beyond Driven, όλοι έπαιζαν στοιχήματα για το αν παραμείνουν ψηλά.

 

Οι Αμερικάνοι δεν αγχώθηκαν όμως γιατί, οι Αμερικάνοι, ήξεραν. Είχαν εμπιστοσύνη στις δυνάμεις τους και έθεσαν απλά έναν στόχο. Να γίνουν ακόμα πιο ‘σκληροί’.

 

Όταν κυκλοφόρησε το Far Beyond Driven το Μάρτιο του 1994 έγινε ξεκάθαρο ότι οι Pantera τα άξιζαν τα λεφτά τους. Οι Αμερικάνοι καθιερώθηκαν. Δεν ήταν απλά ένας δίσκος με κάποια ωραία κομμάτια αλλά ακόμα μια γροθιά στο πρόσωπο, ακόμα πιο δυνατή από την προηγούμενη. Έφτασε στο #1 στο Billboard και έμεινε εκεί για 29 εβδομάδες γινόμενος πλατινένιος.

 

Οι μεγάλοι του είδους όπως ο Kerry King (Slayer), Tom Morello (Rage Against The Machine), M. Shadows (Avenged Sevenfold) τον καταχωρούν ανάμεσα στις αγαπημένες τους κυκλοφορίες.

 

Παρακάτω σας παραθέτουμε 10 πράγματα που (πιθανότατα) δεν γνωρίζατε για τον τρίτο δίσκο των Pantera :

 

 

 

 

 

  1. Το FarBeyond Driven ήταν, εν μέρη, μία αντίδραση στο In Utero των Nirvana

 

 

 

 

 

Το Grunge μεσουρανούσε στον σκληρό ήχο την διάρκεια των 90s και οι Nirvana ήταν οι κορυφαίοι σε αυτό. Το ‘93 κυκλοφόρησαν το In Utero, τον διάδοχο του υπέρ επιτυχημένου Nevermind. Το διάστημα που οι Pantera ολοκλήρωναν το Far Beyond Driven η μπάντα συχνά πήγαινε στα δισκάδικα να ακούσουν τι παίζει στα χωράφια του σκληρού ήχου. Αυτό τους οδήγησε στον εν λόγο δίσκο.

‘’Ακούγαμε πολλή διαφορετική μουσική για να έχουμε εικόνα του τι παίζει’’ αναφέρει ο Brown. ‘’Μία μέρα πήγα με τον Terry σε ένα δισκάδικο και πήραμε το In Utero των Nirvana, ή όπως στο διάολο λέγεται. Όταν το ακούσαμε είπαμε ‘Σκατά. Αν όλοι, σήμερα, ακούνε αυτό  δεν θέλω καν να  μέρος του. Όχι ευχαριστώ. Heart-shaped box και σκατά. Δεν μπορώ να το κάνω’’.

 

 

  1. Ήταν ο πρώτος δίσκος των Panteraπου έφτασε στο #1

 

Tο Vulgar Display of Power εισήγαγε τους Pantera στο ευρύ κοινό και οι προσδοκίες αυτού και της βιομηχανίας ήταν πολύ υψηλές για την συνέχειά τους. Κάνεις όμως δεν μπορούσε να προβλέψει (εκτός από την ίδια την μπάντα μάλλον) ότι μία βδομάδα από την κυκλοφορία του, τον Μάρτιο του 1994, ο δίσκος θα άφηνε πίσω του τον blues rocker Bonnie Raitt και το Σουηδικό Dance Pop σχήμα Ace of Base στο Billboard, φτάνοντας στο #1 κάνοντάς τον και τον πιο ‘σκληρό’ δίσκο που το κατάφερε αυτό.

‘’Ξαφνικά όλα τα media ρωτούσαν ποιοι είναι αυτοί οι Pantera’’ λέει ο Paul στο Revolver. ‘’Δε νομίζω κανένας στην μπάντα να εξεπλάγην με το #1. Είχαμε χτίσει ένα πολύ πιστό fan base. Απλά όλοι πήγαν και αγόρασαν τον δίσκο όταν βγήκε.’’

‘’Την εβδομάδα της κυκλοφορίας περπατούσα στο αεροδρόμιο και είδα ένα έντυπο του USA Today, είχε ένα άρθρο  που έγραφε ‘ Οι Pantera στο #1 κάνοντας επιτυχία μέσα σε ένα βραδύ…’ και εγώ ήμουν κάπως ‘Σε ένα βράδυ να πας να γαμηθείς. Δέκα χρόνια το δουλεύαμε αυτό!’’ θυμάται ο Brown.

 

  1. Το cover του ‘Planet Caravan’, των Black Sabbath, δεν προορίζονταν να μπει στον δίσκο

 

Ακούγοντας τον δίσκο κάνει εντύπωση πως μετά από (σχεδόν) μία ώρα κοπανήματος η μπάντα έπλεξε αυτό το κομμάτι για το κλείσιμο.

‘’Το πρώτο κομμάτι που ηχογραφήσαμε ήταν το Planet Caravan” αποκαλύπτει ο Paul. ‘’Είχαμε προγραμματίσει να το βάλουμε στο δεύτερο ‘Nativity in Black’, έναν cover δίσκο με κομμάτια Sabbath. Θέλαμε να το τελειώσουμε και να το βγάλουμε από τη μέση για να μπορέσουμε να γίνουμε Heavy πέρα ως πέρα. Αφού το κάναμε η δισκογραφική μας είχε πρόβλημα με την άλλη δισκογραφική με αποτέλεσμα να μη γίνει ποτέ το ‘Nativity in Black’. Αλλά πραγματικά μας άρεσε πολ ύ για να το ‘πετάξουμε’ οπότε και το βάλαμε στον δικό μας δίσκο’’.

‘’Ήταν απλά εμπνευσμένο’’ αναφέρει ο Brown. ‘’Ο Vinnie έπαιξε bongos και εγώ έπαιξα τα πλήκτρα και fretless μπάσο και πιστεύω ότι ήταν η τέλεια επίδειξη της μουσικότητας και της ποικιλίας μας’’ .

 

  1. Το ‘25 Years’ ήταν ένας πειραματισμός σε πιο αργό και απρόβλεπτο στυλ

 

 

Ο Anselmo έδειχνε πάντα τις μουσικές του επιρροές. Στη διάρκεια του Far Beyond Driven περνούσε τη πιο ‘αργή’ φάση του επηρεασμένος από  Sabbath και Black Flag. Επίσης είχε ξεθάψει και τον δεύτερο δίσκο των Melvins, Ozma, του 1989 και ήταν περίεργος να ακούσει την μπάντα του σε ένα πιο αργό και απρόβλεπτο στυλ.

‘’Δεν περίμενα να τους αρέσει ιδιαίτερα γιατί ήταν αρκετά περίεργο  στο άκουσμα’’ είπε ο Anslemo στο Revolver. ‘’Όχι ότι το 25 years ήταν πανομοιότυπο με τους melvins, αλλά ήταν η αισθητική των Pantera πάνω σε αυτό που κάνουν οι Melvins. Αυτή ήταν η μαγεία αυτής της μπάντας. Μπορούσαμε να χωνέψουμε διαφορετικά στοιχεία στο heavy metal και στην τελική να τα υποστηρίξουμε κιόλας’’.

 

  1. Η Ιαπωνική έκδοση περιείχε ένα bonuscover του ‘The Badge’ των Poison Idea το οποίο έφτασε να γίνει soundtrack στην ταινία ‘The Crow’

 

 

 

Πέρα από το 25 Years ο τραγουδιστής χρησιμοποίησε και άλλες (ακόμα πιο περίεργες) από τις μουσικές του επιρροές στον δίσκο. Όταν ερωτήθηκε, για αυτές, ονόμασε μεταξύ των άλλων  μπάντες όπως Black Flag, Agnostic Front και Poison Idea.

‘’Το Pick Your King των Poison Idea ήταν ένας δίσκος με αρχίδια’’ δήλωσε ο Anselmo. Οπότε όταν παρουσιάστηκε η ευκαιρία για τους Pantera να συμβάλλουν με ένα κομμάτι το soundtrack του ‘The Crow’, το 1994, ο τραγουδιστής και η μπάντα πήγαν με την επιλογή του cover του The Bagde των Poison Idea. Αυτό το κομμάτι ήταν ένα από τα πιο δυνατά της ταινίας και εν τέλη το συμπεριέλαβαν στην Ιαπωνική special edition του δίσκου.

 

  1. Το ‘5 MinutesAlone’ προήλθε από μία μήνυση και ένα πατέρα που ήθελε να σπάσει στο ξύλο τον Phil Anselmo

 

 

Είναι γνωστό ότι η σκηνική δράση του Anselmo είναι περιπετειώδης και δεν περιορίζεται μόνο στο να κρατάει το μικρόφωνο. Αυτό άλλες φορές οδηγεί σε μηνύσεις και κακό PR ενώ άλλες γεννάει τραγούδια. Σε αυτή τη περίπτωση οδήγησε στο δεύτερο και αναφέρομαι σε ένα από τα καλύτερα κομμάτια του δίσκου, το 5 Minutes Alone.

Ο Vinnie Paul θυμάται ότι έγραψαν το κομμάτι μετά από ένα περιστατικό που υποτίθεται ότι έγινε σε μία εμφάνιση της μπάντας όταν άνοιγαν για τους Megadeth. Στο περιστατικό δηλώνεται ότι υπήρχε ένα παιδί στην πέμπτη σειρά που προκαλούσε τον Phil και που ισχυρίστηκε ότι ο τραγουδιστής του άσκησε σωματική βία.

‘’Είχαμε συνηθίσει στις μηνύσεις σε όλη τη διάρκεια της καριέρας μας, αλλά η συγκεκριμένη ήταν μία μαλακία’’ αναφέρει ο ίδιος ο τραγουδιστής. ‘’Το παιδί ισχυρίστηκε ότι πήδηξα από τη σκηνή και τον πλάκωσα στο ξύλο. Δεν βρέθηκαν μάρτυρες- όπως ήταν επόμενο γιατί ήταν ένα ψέμα. Αλλά ακόμα και αυτό θα μου κόστιζε τόσο οικονομικά όσο και προσωπικά. Ο ηλίθιος πατέρας του παιδιού είπε τηλεφωνικά στον μάνατζερ μας ‘Ειλικρινά δεν με νοιάζει ούτε στο ελάχιστο η μήνυση. Απλά θέλω 5 λεπτά μόνος (5 Minutes Alone) με τον Phil Anselmo’. Το μόνο που είπε ο μάνατζερ μας ήταν ‘Αμφιβάλλω ότι θα το ήθελες αυτό’ και του το έκλεισε.

 

 

  1. Οι στίχοι του “GoodFriends and a Bottle of Pills” βασίστηκαν σε πραγματικά γεγονότα από τη ζωή του Phil Anselmo

 

Ο Brown θυμάται ότι η ημι-απαγγελία των στίχων στο Good Friends and a Bottle of Pills ‘’…ξεκίνησε ως ένας πειραματισμός… ένα αστείο’’. Οι στίχοι-σε-πρώτο-πρόσωπο του Phil ήταν κάτι παραπάνω από απλώς προκλητικοί. Βασίστηκαν στην πραγματική του ζωή χωρίς ποτέ να αποκαλύπτει σε ποιον αναφέρονται.

 

 

 

 

 

  1. Κατά την διάρκεια της δημιουργίας του FarBeyond Driven ο Anselmo αντιμετώπιζε χρόνιο πόνο στην πλάτη, κάτι που τον έκανε να αμφισβητήσει την δέσμευσή του στην μπάντα. Μέσου αυτού προήλθε και το I’m Broken

 

 

Μετά από τα χωρίς σταματημό tour-party που ακολούθησαν το Cowboys From Hell  και Vulgar Display of Power ο Anselmo άρχισε να νιώθει ενοχλήσεις. Η έντονη παρουσία του και τα χοροπηδητά πάνω στη σκήνη άρχισαν να παίρνουν την εκδίκησή τους κατά τη περίοδο του Far Beyond Driven.

‘’Υπήρξε ένα σημείο κατά την ηχογράφηση του Far Beyond που πλέον είχε σταματήσει να έχει πλάκα για μένα’’ θυμάται ο τραγουδιστής. ‘’Τα πράγματα άλλαζαν. Άρχισαν να γίνονται πιο σκοτεινά. Πριν ακόμα κυκλοφορήσει ο δίσκος βίωνα χρόνιους πόνους στη πλάτη…δεν ήξερα τι γινόταν μέχρι που έκανα ακτινογραφία και έδειξε ότι είχε γίνει μία μίνι έκρηξη στο κάτω μέρος της πλάτης μου. Είχα μία τεράστια ρήξη μεσοσπονδύλιου δίσκου. Τα κόκκαλα της σπονδυλικής μου στήλης τρίβονταν μεταξύ τους. Όλη αυτή η κατάσταση με έκανε δυστυχισμένο στην ακμή της καριέρας μου’’

‘’Ήμουν χαρούμενος με την μπάντα και την επιτυχία μας αλλά ταυτόχρονα ένιωθα συνεχώς μία αμφιβολία. ‘Το απολαμβάνω όντως όλο αυτό πλέον; Μέσα σε όλο αυτό τον πόνο; Για πρώτη φορά στη ζωή μου ήμουν ευάλωτος. Ήταν ένα τρομακτικό συναίσθημα το οποίο εκφράζω στο I’m Broken’’ .

 

 

  1. Αντιμετώπισαν προβλήματα λογοκρισίας με τον πρώτο εξώφυλλο του δίσκου

 

 

Μουσικά, οι Pantera, ήξερα τι θα έδιναν στον κόσμο και ήθελαν το τέλειο artwork για να συνοδέψουν τις σκληρές διαθέσεις τους. Προσέλαβαν τον φωτογράφο Dean Karr που είχε ήδη στο ιστορικό του αμφιλεγόμενες αντιδράσεις στις φωτογραφίες του (η γυμνή φωτογραφία στο Undertow των Tool). Ο Karr τους παρείχε εκατοντάδες επιλογές αλλά ένα concept υπερίσχυσε όλων. Μία γραφική απεικόνιση ενός τρυπανιού να διεισδύει στα οπίσθια ενός μοντέλου.

‘’Είμασταν όλοι κάπως ‘Αυτό είναι! Αυτό είναι όλος ο δίσκος. Στον κώλο σας. Απλά πάτε να γαμηθείτε. Είναι metal. Αυτοί είμαστε εμείς’’ αναφέρει ο Paul.

Παρά τον ενθουσιασμό της μπάντας η δισκογραφική απέρριψε τελικά τον εξώφυλλο του Karr με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί το θρυλικό εξώφυλλο που έχουμε σήμερα με το τρυπάνι που εισέρχεται σε ένα κρανίο.

‘’Είχαμε ένα σκληρό άλμπουμ και ξέραμε ότι θέλαμε και το αντίστοιχο artwork. Στην αρχή η δισκογραφική δεν είχε κάποιο πρόβλημα. Μετά όμως από τρεις μέρες μας είπαν ότι ‘Δεν μπορείτε να το κυκλοφορήσετε έτσι. Δεν θα πουλήσει. Θέλουμε άλλο εξώφυλλο. Θα χρησιμοποιήσουμε αυτό που ήδη έχετε σε limited edition αλλά χρειαζόμαστε άλλο’ και τα πήραμε στο κρανίο τότε. Το καινούργιο εξώφυλλο με το κρανίο εξυπηρετούσε το ίδιο πράγμα όποτε μας έκανε. Το πρώτο εξώφυλλο, όμως, θα τραβούσε τη προσοχή απευθείας ’’ λέει ο Paul.

 

 

  1. Το “Becoming” προήλθε από τον Dimebag ενόσω “έπαιζε” με το καινούργιο Whammy πετάλι του

 

Ο Dimebag Darrel ήταν γνωστός για τη ευρεία χρήση των αρμονικών στο παίξιμο του ήδη από τραγούδια όπως το This Love και Cemetery Gates. Ο ίδιος μιλώντας στο Guitar World εξήγησε ότι πολλοί λανθασμένα πίστευαν ότι χρησιμοποιούσε whammy πετάλι για παράγει αυτούς τους ήχους ενώ στην πραγματικότητα χρησιμοποίησε μόνο το whammy bar της κιθάρας του και απλές φυσικές αρμονικές. Δεν ήταν πριν το Far Beyond Driven που αποφάσισε να χρησιμοποιήσει αυτή τη τεχνολογία.

‘’Πειραματιστήκαμε αρκετά με διάφορους ήχους και ο πιο χαρακτηριστικός ήταν το whammy πετάλι στο Becoming’’ λέει ο Paul. ‘’Το λεπτό που πήρε το πετάλι το ερωτεύτηκε και το χρησιμοποιούσε συνέχεια, σπάζοντας τα νεύρα όλων μας’’ .

‘’Ο Dime και ο Paul κάθονταν δίπλα δίπλα δουλεύοντας το Becoming όταν, ο πρώτος, άρχισε αυτό το riff με το whammy πετάλι και δεν μπορούσα να το πιστέψω!’’ θυμάται ο παραγωγός του δίσκου Terry Date. ‘’Πίστευα ότι ήταν ένα από τα πιο cool  riff που είχα ακούσει ποτέ. Πήρε ένα καλό riff και το έκανε ακόμα καλύτερο με αυτό το πετάλι’’.

 

 

Για το Rock Overdose,
Πάρις Καραγιαννόπουλος

ΠΗΓΗ

Comments