Sepultura: Πως το “Chaos AD” άλλαξε την ιστορία του metal στα ’90ς.

 

 

Υπάρχουν στιγμές στην ιστορία, που καθορίζουν τις μπάντες – και υπάρχουν άλμπουμ, τα οποία καθορίζουν τις στιγμές. Το 93, οι Sepultura ήταν έτοιμοι, πρόθυμοι και σίγουρα ικανοί να κάνουν το άλμα από cult σύμβολα σε ένα από τα πιο σημαντικά συγκροτήματα του μέταλ.


 

 

Η στιγμή για το Chaos AD χτιζόταν σταθέρα και μεθοδικά. Ο Sepultura «απέδρασαν» από τη Βραζιλία το ‘89 με το Beneath The Remains. Το τρίτο άλμπουμ τους, σηματοδότησε το σημείο στο οποίο πήραν διεθνή αναγνώριση – οι Seps έκαναν το ζωντανό ντεμπούτο τους στο Ηνωμένο Βασίλειο εκείνη τη χρονιά στο The Marquee του Λονδίνου με τους Sodom – και το '91 το συγκρότημα έκανε ένα ακόμη βήμα μπροστά με το “Arise”.

«Ήταν η πρώτη φορά που ηχογραφήσαμε εκτός Βραζιλίας», θυμάται ο κιθαρίστας Andreas Kisser. "Πήγαμε στη Φλόριντα και δουλέψαμε με τον παραγωγό Scott Burns. Ήταν μια πραγματική μαθησιακή εμπειρία, αλλά δεν ήμασταν καθόλου ευχαριστημένοι με το αποτέλεσμα. Έτσι το δώσαμε στον Andy Wallace. Του δώσαμε ένα κομμάτι και ήμασταν τόσο εντυπωσιασμένοι με το αποτέλεσμα, που πήρε ολόκληρο το άλμπουμ."

«Όλοι αισθανθήκαμε ότι ο Andy ήταν το σωστό άτομο», λέει ο Max Cavalera, τότε κιθαρίστας/τραγουδιστής με το συγκρότημα . «Ήμασταν οπαδοί της δουλειάς του και απλά νιώσαμε πως ήταν το κατάλληλο άτομο για αυτό το έργο. Όλοι συμφώνησαν σε αυτό – εμείς, η δισκογραφική [Roadrunner] και η ατζέντης [Gloria Bujnowski,]. Γνωρίζαμε πόσο σημαντικό θα ήταν αυτό το άλμπουμ για τους Sepultura, όλα έπρεπε να είναι σωστά."

 

Ο Wallace ήταν αυτός που αποφάσισε ότι το συγκρότημα θα έπρεπε να μετεγκατασταθεί στα περίφημα Rockfield Studios της Νότιας Ουαλίας για τις ηχογραφήσεις, δίνοντάς τους μια ευρύτερη διεθνή προοπτική – και αυτή που ο Kisser αισθάνεται ότι ταιριάζει με τη νέα στάση του συγκροτήματος.

"Ο Andy βοήθησε πάρα πολύ. Μάθαμε τόσα πολλά κατά τη διάρκεια της συνάντησής μας, όχι μόνο από την άποψη της εμπειρίας στο στούντιο, αλλά μας έκανε επίσης να σκεφτούμε περισσότερο για το πώς γράφουμε τραγούδια."

(Image credit: Gie Knaeps/Getty Images)

 

Οι Sepultura πέρασαν τρεις ή τέσσερις μήνες δουλεύοντας στα τραγούδια για το “Chaos AD”, με ολόκληρο το συγκρότημα να μετακομίζει στο Φοίνιξ της Αριζόνα. Όλοι ήξεραν ότι αυτό θα ήταν το πιο δύσκολο και σημαντικό άλμπουμ τους μέχρι σήμερα, και πίστευαν ότι έπρεπε να του δώσουν τη μέγιστη προσοχή.

Μέσα από αυτή τη διαδικασία προέκυψε το πιο δυνατό υλικό του συγκροτήματος- σκληρό, δυναμικό,προκλητικό, ασταμάτητο. Ήταν οι Sepultura σε ένα νέο επίπεδο. Και όταν πήγαν στο Ρόκφιλντ, δεν ήταν απλά έτοιμοι, ήταν συγκεντρωμένοι και έτοιμοι για το καλύτερο αποτέλεσμα.

Ο Max Cavalera  φαινόταν να είναι το η κινητήρια δύναμη του συγκροτήματος, ο άνθρωπος με τις ιδέες και το όραμα να τις ακολουθήσει. Για παράδειγμα, υπήρχε η ιδέα της ηχογράφησης σε ένα κάστρο!

«Ήταν το κάστρο Τσέπστοου», λέει ο frontman. «Σταματήσαμε εκεί στο δρόμο για το Rockfield, και μου φάνηκε ότι η ατμόσφαιρα και η ακουστική του τόπου θα ήταν τρομερή για την ηχογράφηση των κρουστών στο τραγούδι “Kaiowas”. Δεν είχα ιδέα πώς θα το κάναμε, αλλά είπα στον Andy Wallace για την ιδέα μου, και στη συνέχεια τον άφησα να επεξεργαστεί όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες - και το έκανε! Ο ήχος του τραγουδιού είναι εκπληκτικός. Νομίζω ότι οι άνθρωποι που εργάζονται στο κάστρο ήταν λίγο έκπληκτοι που μια ροκ μπάντα ήθελε να ηχογραφήσει εκεί, αλλά συμφώνησαν.»

 

 

 

 

 

Το “Kaiowas” ήταν μόνο μία από τις εκπλήξεις σε αυτό το δίσκο, μια άλλη ήταν το “Biotech Is Godzilla”, στπ οποίο οι Sepultura να συνεργάστηκαν με τον Jello Biafra των Dead Kennedys.

«Είχαμε γνωρίσει τον Jello λίγο πριν», θυμάται ο Cavalera. «Ήταν ένας από τους ήρωές μας και σκεφτήκαμε ότι θα ήταν εκπληκτικό να συνεργαστούμε με κάποιον σαν αυτόν. Τον ρώτησα αν θα ήθελε να βρει μερικές ιδέες για τραγούδια. Και αυτό που συνέβη ήταν ότι ο Jello μου έστειλε  σε μια κασέτα. Υπήρχαν διάφορα τραγούδια και απλά επέλεξα το “Biotech Is Godzilla”, επειδή ο τίτλος φαινόταν τόσο τέλειος.Ποιος άλλος θα σκεφτόταν κάτι τέτοιο; Έτσι το χρησιμοποιήσαμε αυτό. Και αν ακούσετε την έκδοση στο “Chaos AD”  μπορείτε να ακούσετε και τον Jello σε κάποιο σημείο.»

«Το πήραμε κατευθείαν από την κασέτα που μου είχε στείλει. Αλλά όταν το άκουσε, ο Jello επικοινώνησε μαζί μου και μου είπε, "Γιατί χρησιμοποίησες αυτό το κομμάτι από την κασέτα; Αυτό δεν ήταν έτοιμο να «γραφτεί στα πρακτικά». Έπρεπε να μου ζητήσεις να ετοιμάσω ένα σωστό - θα είχα ετοιμάσει ένα για σένα!». Αλλά δεν νομίζω ότι έχει σημασία. αυτό που έκανε ο Jello Biafra στην κασέτα λειτούργησε πολύ καλά. Ίσως ήταν ο αυθορμητισμός, αλλά αμφιβάλλω αν θα μπορούσε να βρει κάτι καλύτερο για εμάς.»

 

 

 

Έκπληξη ήταν και η διασκευή που υπάρχει στο δίσκο: το “The Hunt” των New Model Army. H επιλογή έχει οδηγήσει σε διαφωνία μεταξύ του Max Cavalera και του Andreas Kisser. "Ήταν δική μου ιδέα", επιμένει ο Cavalera. "Ήμουν φαν για λίγο καιρό, και σκέφτηκα να δοκιμάσουμε κάτι τόσο διαφορετικό όσο αυτό. Δεν υπήρχε ιδιαίτερος λόγος για τον οποίο πήγαμε για το “The Hunt” - ήταν μια καλή επιλογή για εμάς."

«Δεν είχαμε τίτλο για το άλμπουμ", θυμάται ο Max Cavalera. "Το είχαμε αφήσει μέχρι την τελευταία στιγμή, και ακόμα τίποτα δεν μου είχε έρθει στο μυαλό. Έφτασε σε ένα σημείο η δισκογραφική[Roadrunner] που ετοίμαζαν εξώφυλλο και ακόμα δεν είχαμε ιδέα πώς να ονομάσουμε το άλμπουμ. Τελικά, μου είπαν ότι αν δεν σκεφτόμουν κάτι σχεδόν αμέσως, θα έπαιρναν την απόφαση του τίτλου για μένα - και θα την αποκαλούσαν Refuse / Resist [το πρώτο τραγούδι στον δίσκο]!. Ήταν λάθος για τίτλο άλμπουμ. Το Chaos AD συνόψισε τα πάντα.»

«Κάποτε, υπήρξε μια πραγματική σύγχυση με αυτόν τον τίτλο “Chaos AD” », προσθέτει ο Kisser. "Οι άνθρωποι πίστευαν πραγματικά ότι αυτός ήταν ο τίτλος του “Refuse/Resist”. Δεν είμαι σίγουρος από πού πήρε αρχικά ο Max τον τίτλο. Φαινόταν να ταιριάζει απόλυτα. Ο κόσμος ήταν σε χαοτική κατάσταση τότε, και τώρα. Είχαμε επίσης δει μια μεγάλη σωφρονιστική εξέγερση στη Βραζιλία, και τον τρόπο με τον οποίο η αστυνομία εξουθένωσε τους απλούς ανθρώπους στους δρόμους. Είδαμε τη Βραζιλία για πρώτη φορά ως αστυνομικό κράτος.»

Όταν τελικά τελείωσαν, το συγκρότημα ήξερε ότι είχαν πετύχει κάτι ιδιαίτερο.

«Τα πάντα στο άλμπουμ ήταν σωστά", λέει ο Max. "Τα τραγούδια ήταν σωστά, η παραγωγή ήταν υπέροχη και η μίξη του έδινε πραγματικά δύναμη. Είχαμε κάνει την κίνηση που έπρεπε να κάνουμε για να καθιερωθούμε. Όλοι ξέραμε ότι δεν θα τα καταφέρναμε καλύτερα.»

 

«Ελπίζεις, φυσικά, αλλά αυτό είναι το μόνο που μπορείς να κάνεις», συνεχίζει ο Cavalera. «Δεν έχει σημασία πόσο καλό νομίζεις ότι είναι ένα άλμπουμ, τελικά δεν είναι δική σου απόφαση. Εξαρτάται από τους οπαδούς. Αλλά ξέραμε ότι είχαμε εξελιχθεί ως συγκρότημα και δεν υπήρχε επιστροφή.»

 

Το άλμπουμ κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του ‘93. Η Roadrunner Records και οι οπαδοί αντέδρασαν με τον  ενθουσιασμό. Το άλμπουμ πουλήθηκε γρήγορα, ξεπερνώντας τα προηγούμενα νούμερα πωλήσεων σε όλο τον κόσμο. Στην Αμερική, το “Chaos AD” έφτασε στο Νούμερο 32 των Billboard Charts – μια τεράστια επιτυχία. Τελικά θα έκανε τρομερή επιτυχία  στις ΗΠΑ, πουλώντας πάνω από μισό εκατομμύριο αντίτυπα - αν και θα χρειαστούν επτά χρόνια για να φτάσει σε αυτό το ορόσημο. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το άλμπουμ πέτυχε επίσης χρυσή θέση, πωλώντας περισσότερα από 100.000 αντίτυπα.

(Image credit: Roadrunner Records)

 

Για το συγκρότημα ήταν μια δικαίωση όλων όσων υποστήριζαν, και η πραγματοποίηση φιλοδοξιών που πρέπει να έμοιαζαν με μακρινά όνειρα εκείνα τα χρόνια του αγώνα στη Βραζιλία. «Για μένα, υπάρχει μια σύνδεση μεταξύ των “Arise”, “Chaos AD” και “Roots", λέει ο Kisser. "Κάναμε ένα τεράστιο άλμα προς τα εμπρός με τους “Chaos AD” και γίναμε ένα διεθνές συγκρότημα. Παραμένει ο δίσκος μας με τις μεγαλύτερες πωλήσεις και νομίζω ότι αν ρωτήσετε τους οπαδούς μας, οκτώ στους 10 θα έλεγαν ότι αυτό είναι το αγαπημένο τους άλμπουμ. Ακόμα παίζουμε πολλά από τα τραγούδια στο σετ, και πάντα θα το κάνουμε»

«Νομίζω ότι αποδείξαμε κάτι στους εαυτούς μας όσο τίποτα άλλο», συνεχίζει ο Cavalera. «Ποτέ δεν είχαμε αμφιβολίες για τις ικανότητές μας, αλλά η ευκαιρία να δουλέψουμε με τον Andy Wallace, τον Jello Biafra και επίσης τον Evan Seinfeld των Biohazard [συνυπογράφει το τραγούδι Slave New World] μας επέτρεψε να ανέβουμε σε ένα νέο επίπεδο.

 

 

«Κοιτάζω πίσω σε εκείνες τις στιγμές και πραγματικά πιστεύω ότι ήταν οι καλύτερες που είχαμε στους Sepultura. Ήμασταν όλοι στο ίδιο μήκος κύματος, και η περιοδεία που ακολούθησε το 94-95 ήταν η καλύτερη που είχαμε ποτέ. Η ατμόσφαιρα και το πνεύμα ήταν απλά καταπληκτικά»

(Image credit: Niels van Iperen/Getty Images)

 

Η περιοδεία “Chaos AD” είδε τους Seps να γίνονται το πρώτο λατινικό συγκρότημα που έπαιξε στο φεστιβάλ Donington Monsters Of Rock το 94 (μαζί με τους Aerosmith και Pantera)..

Ωστόσο, όσο παράξενο κι αν φαίνεται, αυτό σηματοδότησε επίσης την αρχή του τέλους για το συγκρότημα όπως οι οπαδοί το γνώριζαν και το αγαπούσαν τότε. Το 94, ο Max Cavalera παντρεύτηκε τη μάνατζερ των Seps Gloria Bujnowski, ενώ ξεκίνησε και ένα side project με τον  Alex Newport των Fudge Tunnel, τους Nailbomb. Αυτά τα δύο γεγονότα επρόκειτο να έχουν τεράστιες επιπτώσεις στο φαινομενικά απόρθητο στρατόπεδο των Sepultura.

 

Πηγή

 

Comments