Στα πλαίσια της πρόσφατης κυκλοφορίας του καινούργιου δίσκου των Γερμανών Thraser SODOM με τίτλο ‘Genesis ΧΙΧ’, το Rock Overdose και ο Χρήστος Δούκας είχαν τη μεγάλη χαρά να έχουν μια εφ ‘όλης της ύλης συζήτηση με το ιδρυτικό μέλος του συγκροτήματος Tom Angelripper, ο οποίος είπε πολλά και ενδιαφέροντα τα οποία μπορείτε να τα διαβάσετε παρακάτω…
Rock Overdose: Τομ, πώς είναι τα πράγματα στα κεντρικά των SODOM;
Tom Angelripper: Είμαστε καλά, thanx !
Rock Overdose: Οι SODOM επέστρεψαν φέτος με νέο άλμπουμ. Το "Genesis XIX" δεν ακούγεται μόνο πολύ σκληρό και πολύπλευρο, αλλά ακούγεται συνάμα και old-school. Tom πες μας περισσότερα για το νέο άλμπουμ.
Tom Angelripper: Σκεφτείτε ότι η διαδικασία συγγραφής τραγουδιών κάνει τη διαφορά. Κάνουμε τα πάντα σύμφωνα με το παραδοσιακό τρόπο των παλιών πατέρων (της μουσικής μας). Συναντιόμαστε στο προβάδικο, ξεκινάμε με τζαμάρισμα, έχουμε και μερικές μπύρες. Τις περισσότερες φορές ξεκινά με ένα riff κιθάρας και όλοι προσθέτουν τις ιδέες τους. Στη συνέχεια, τακτοποιώ τα πάντα ξανά για να προσαρμόσω τον τίτλο για τα φωνητικά μου μέρη και να ταιριάξω το μήκος του κειμένου των στίχων. Υπάρχουν όμως και πρόβες όπου πηγαίνουμε στο σπίτι χωρίς να έχουμε πετύχει τίποτα.
Και οι δύο κιθαρίστες είναι σπουδαίοι συνθέτες, αλλά με διαφορετικές απόψεις. Ο Franck είναι επίσης πολύ επηρεασμένος από κιθαρίστες από τη δεκαετία του '60 και του '70, ο Yorck ενδιαφέρεται από την άλλη για τις σύγχρονες μπάντες. Αυτές ακριβώς οι διαφορετικές προσεγγίσεις κάνουν το νέο άλμπουμ πολύχρωμο.
Rock Overdose: Το "Genesis XIX" ηχογραφήθηκε με το νέο line-up της μπάντας. Πες μας, πώς φτάσατε στην τρέχουσα σύνθεση και το νέο δεδομένο των δύο κιθαριστών. Επίσης, άξιο αναφοράς ότι είναι η πρώτη φορά στην ιστορία των Sodom που η μπάντα έχει τέσσερα μέλη.
Tom Angelripper: Μου ήρθε η ιδέα να στρατολογήσω έναν δεύτερο axeman, όταν ο Bernemann ήταν ακόμα στο συγκρότημα. Φαινόταν όμως ότι δεν ενδιαφέρεται πολύ και σκέφτηκα ότι δεν θα δεχόταν ποτέ δεύτερο κιθαρίστα στο πλευρό του. Αργότερα, ξεκινήσαμε τις πρόβες με τον Φρανκ, από την πρώτη φορά αφού έφυγε από το συγκρότημα. Και ξεκινήσαμε με τραγούδια όπως το “Nuclear Winter”, “Sodomy & Lust” και “Christ Passion”, τα οποία ακούστηκαν τόσο εκπληκτικά και αυθεντικά.
Ήμουν τόσο έκπληκτος που ο ήχος από τις κιθάρες ήταν όπως ακριβώς στα “Persecution Mania” ή στο όπως στο άλμπουμ “Agent Orange”. Τώρα πλέον, μπορούμε να παίζουμε τα τραγούδια μας, όπως και με τον πρωτότυπο τρόπο μας, κατά τη διάρκεια των ζωντανών εμφανίσεων.
Ο Yorck είναι επίσης μεγάλος φαν των Sodom, οπότε ήρθε με πολλές ιδέες για νέα τραγούδια αλλά και για τα επερχόμενα live σετ. Με δύο κιθαρίστες μπορούμε να κάνουμε τραγούδια, που δεν παίζονται με έναν κιθαρίστα μόνο. Το μπάσο μου, δεν μπορεί να αντικαταστήσει μια δεύτερη κιθάρα. Ο live ήχος μας, γίνεται πιο brutal και πιο δυναμικός.
Rock Overdose: Το άλμπουμ ηχογραφήθηκε στο Woodhouse Studio. Πώς πήγαν οι ηχογραφήσεις κάτω από τις συνθήκες του COVID-19;
Tom Angelripper: Κράτησα τον μηχανικό / παραγωγό Siggi Bemm και το επαγγελματικό του στούντιο για να μιξάρω το άλμπουμ στο τεράστιο “αναλογικό γραφείο” του. Πιστεύω ότι ο ήχος γίνεται πιο οργανικός και πιο αυθεντικός, γιατί η αναλογικότητα του Siggi λειτουργεί με tubes.
Ξέρω, ότι η ψηφιακή εγγραφή και η μίξη είναι πιο συνηθισμένη και πιο εμπορική στις μέρες μας, αλλά ήταν ένα τεράστιο όνειρο μου το να δουλέψω σε ένα πραγματικό στούντιο με έναν έμπειρο παραγωγό / μηχανικό όπως ο Siggi. Τα νέα τραγούδια είναι πιο αυθεντικά και πολύ πιο προσαρμοσμένα στις συνήθειες ακρόασης των θαυμαστών μας. Φυσικά κρατήσαμε τις αποστάσεις και φορούσαμε μάσκες. Εφαρμόστηκαν όλοι οι κανόνες υγιεινής. ,)))
Rock Overdose: Πόσο σημαντικοί είναι οι στίχοι για τους Sodom; Όσον αφορά τους στίχους για το νέο "Genesis". Επίσης πες μας αν το τραγούδι με τους γερμανικούς στίχους προήλθε από τη νοσταλγία για την δεκαετία του '90.
Tom Angelripper: Λοιπόν.....
‘Blind Superstition’
Είχαμε την ιδέα να ηχογραφήσουμε ξανά αυτό το intro από την περιοδεία μας του 1988, στo πρoβάδικο όταν βρισκόμασταν στη διαδικασία σχεδιασμού του setlist για τις επερχόμενες συναυλίες μας και περνώντας από το παλιό μας υλικό. Και μπίνγκο!!! βρήκαμε κι ένα όνομα. Έτσι βλέπουμε και την αγκαλιά μας στην ιστορία της μπάντας μας, χωρίς να ξεχνάμε ποτέ τις ρίζες μας.
‘Sodom & Gomorrah’
Το ιδανικό “άνοιγμα”, για μένα. Αυτός ο τίτλος έχει όλα τα τυπικά trademarks των Sodom. Τη δεκαετία του 1980, τμήματα του τραγουδιού συνετέθησαν με εντελώς διαφορετικό τρόπο. Η δομή του ήταν πιο περίπλοκη και προσαρμοσμένη στον τραγουδιστή. Αμέτρητα αριστουργήματα που αγαπάμε πολύ μέχρι σήμερα (μεταξύ τους πολλά δικά μας) χρησίμευσαν αυτό ακριβώς ως μοτίβο δομής. Επίσης πολλές φορές ακούτε συγκροτήματα τα οποία συνηθίζουν να δημιουργούν τα τραγούδια τους, όλοι μαζί στο προβάδικο, κάτι που κάνουμε εμείς ακόμα και σήμερα.
Οι στίχοι περιγράφουν μια πολύ “ευαίσθητη κατάσταση” στις αρχαίες πόλεις Sodom και Gomorrah. Η οποία δεν ικανοποίούσε καθόλου τον Κύριο και ο θυμός του έπεσε πάνω τους ως φωτιά και θειάφι…
‘Euthanasia’
Μια τυπική thrash χειροβομβίδα που θα μπορούσε να είχε γράψει μόνο ο Φρανκ. Για μένα το τραγούδι ακούγεται σαν ένα χαμένο διαμάντι από τις ημέρες του “Persecution Mania” και με οδηγεί πίσω σε ένα λαμπρό παρελθόν.
Σε ένα πολύ σκοτεινό κεφάλαιο της ιστορίας μας, αυτός ο όρος καταχρήθηκε για να δικαιολογήσει τις φρικαλεότητες και τη δολοφονία ως «δολοφονία ελέους». Κατά τη σημερινή άποψη, όλοι πρέπει να έχουν το δικαίωμα να αποφασίζουν μεταξύ της ζωής και του θανάτου τους.
‘Genesis XIX’
Ένας από τους πρώτους τίτλους που γράψαμε μετά την αλλαγή του line-up το 2017. Για μένα συμβολίζει την αναχώρηση για μια νέα εποχή των Sodom. Με το συνδυασμό των μελαγχολικών riff και των εξαιρετικά γρήγορων thrash επιθέσεων, αυτό το τραγούδι ήταν σχεδόν προκαθορισμένο για να ανοίγει τις πιο πρόσφατες ζωντανές εμφανίσεις μας.
Και πάλι, οι στίχοι αφορούν την καταστροφή στις αρχαίες πόλεις Sodom και Gomorrah μέσω του χεριού του Θεού (στην πραγματικότητα πιθανότατα το αποτέλεσμα να προήλθε από μετεωρίτη…) και την ιστορία του Λωτ και των θυγατέρων του. Η Βίβλος παρέχει άφθονο ιστορικό υπόβαθρο και μπορείτε να μάθετε πολλά για τη ζωή των ανθρώπων εκείνη την εποχή. Ακόμα και οι μη πιστοί, μεταξύ των οποίων θεωρώ τον εαυτό μου, πρέπει να την διαβάζουν περιστασιακά.
‘Nicht Mehr mein Land’
Στο παρελθόν δεν έχουμε χρησιμοποιήσει συχνά τέτοιου είδους μίξεις blasts beats και midtempo ριφ. Τώρα ο χρόνος φαίνεται πάλι να είναι σωστός για κάτι τέτοιο. Ιδιαίτερα εφόσον κι έχουμε πλέον έναν ντράμερ που μπορεί να διαχειριστεί τέτοιου είδους περίπλοκα παιξίματα. Θυμάμαι ακόμα τον μηχανικό ήχου μας. τον Siggi να λέει: «Ανελέητο - ένα από τα καλύτερα τραγούδια των Sodom όλων των εποχών» και δεν μπορούσα παρά να συμφωνήσω.
Αρχικά είχαμε σχεδιάσει αγγλικό στίχο για αυτόν το τραγούδι, αλλά γιατί να μην κάνουμε κάτι στα γερμανικά ξανά, όπως παλιότερα, έτσι για αλλαγή; Μεγάλωσα τη δεκαετία του '60 και του '70 και η δεκαετία του '80 ήταν τα πιο διαμορφωτικά μου χρόνια. Ανεξάρτητα από όλες τις σκοτεινές προβλέψεις και τους ιδεαλιστές, πρέπει να παραδεχτώ: “Τα πράγματα ήταν πραγματικά καλύτερα παλιότερα”. Ζούμε σε έναν κόσμο γεμάτο φόβο και αβεβαιότητα. Και σκέφτομαι επίσης τις μελλοντικές γενιές που θα πρέπει να πληρώσουν για τα λάθη μας. Πάνω από όλα τα άλλα, υπάρχει και η πανδημία Covid, κάνει τον πάγο της άγνοιας να λιώνει, αποκαλύπτοντας ένα μεγάλο σωρό από σκατά, γεμάτα από κοινωνική αδικία και παράπονα.
‘Glock ‘n’ Roll’
Ένα από τα αγαπημένα μου στο άλμπουμ. Το υπέροχο κύριο riff του Yorck τσακίζει ακριβώς την καρδιά μέσα σας (ή τουλάχιστον μέσα μου), ενώ το pre-chorus ολισθαίνει και εισχωρεί κάτω από το δέρμα σας. Το σημείο του σόλο είναι heavy metal στην πιο αγνή του μορφή. Αυτό είναι ένα άλλο κομμάτι όπου ήμουν ευτυχής που έχω έναν ντράμερ που μπορεί να το παίξει σκληρά και με ακρίβεια, όπως ένα Glock 20 σε πλήρως αυτόματη λειτουργία. Και πάλι, ο στίχος αφορά έναν σειριακό δολοφόνο. Δεν σκοτώνει από απληστία, εκδίκηση ή πολιτική απογοήτευση. Σκοτώνει επειδή θέλει να δει ένα άτομο να πεθαίνει. Ο τίτλος είναι προφανώς ένα λογοπαίγνιο και είναι εμπνευσμένο από μια επίσκεψη στο σκοπευτήριο και μια κούπα από το Jacky μπουκάλι μου.
‘The Harpooneer’
Αυτός το τραγούδι είναι τόσο βαθύ όσο ο Ειρηνικός Ωκεανός και τόσο ισχυρό όσο ένα τσουνάμι. Και για άλλη μια φορά ο κιθαρίστας μας Yorck αποδείχθηκε πρώτος συνθέτης. Αναδρομικά, τμήματα του τραγουδιού μου θυμίζουν το "Show No Mercy" των Slayer, αλλά αυτό ήταν πιθανώς εντελώς ακούσιο. Σε αντίθεση με τα τραγούδια "Tribute to Moby Dick / Silence is Consent", από το άλμπουμ “Get What You Deserve”, τα οποία αφορούν τη δυστυχώς ακόμη τοπική και εντελώς άσκοπη μαζική θανάτωση φαλαινών, αυτό αφορά τις πρώτες μέρες της φαλαινοθηρίας, που ήταν απαραίτητο για την επιβίωση στο χρόνο, και η ιστορία του καπετάνιου Αχάμπ και της θανατηφόρας εκστρατείας εκδίκησής του, εναντίον ενός από τα πλάσματα του Θεού. Το ομότιτλο μυθιστόρημα του Herman Melville είναι φυσικά απαραίτητο προς ανάγνωση και φυσικά η ταινία με πρωταγωνιστή τον Gregory Peck είναι σίγουρο must-see.
‘Dehumanized’
"Δεν παίζουμε αυτήν τη μουσική για να κάνουμε φίλους"... αυτό ήταν ένα από τα ρητά μας στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Βασικά, δεν έχουν αλλάξει πολλά. Και μερικές φορές απλώς δεν μπορούμε να είμαστε εντελώς χωρίς ταμπού και αναστολές, ορμητικοί και επιθετικοί. Στο τέλος, το μόνο που μένει είναι μαύρες στάχτες και η απελπισία για τον ανεξέλεγκτο και απάνθρωπο κόσμο στον οποίο ζούμε, με τη μορφή αυτής της μουσικής προσφοράς μας.
Και έτσι ακριβώς γράφτηκαν αυτοί οι στίχοι, που γεννήθηκαν από τις σκέψεις μου για ένα μέλλον που δεν έχουμε πια και που με αφήνει εντυπωσιασμένο….
‘Occult Perpetrator’
Ένα άλλο αριστούργημα ευγενική προσφορά του Φρανκ. Εδώ μπορείτε να ακούσετε το πάθος του για οξεία και σκληρά riffs, σε συνδυασμό με την τάση του προς κλασικούς ροκ κιθαρίστες από τη δεκαετία του '60 και του '70. Το μεσαίο μέρος μπορεί να ακούγεται λίγο ασυνήθιστο για τον συνηθισμένο ακροατή, αλλά το τραγούδι πάντα ήταν και συνεχίζει να είναι φοβερό. Γνωρίζουμε καλά ότι δεν χρειάζεται να ακολουθούμε κάθε τάση και ότι βασικά δεν μπορούμε ταιριάζουμε στα αυτιά όλων. Αλλά προσωπικά, πάντα μου άρεσαν οι καταξιωμένες και δημιουργικές συνθέσεις όπως αυτή.
Πρόκειται για την αιώνια μάχη μερικών, για έναν δίκαιο κόσμο και τη μάταιη ανάληψη μάχης και κατάκτησης ενός εχθρού, που είναι μικρότερος κι από έναν κόκκο άμμου (ένα απόσπασμα του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen… χαχαχα…). Και μόνο οι προνομιούχες χώρες της Βόρειας Ευρώπης θα επωφεληθούν από ένα αποτελεσματικό εμβόλιο. Ο ιός θα μεταλλαχθεί παγκοσμίως και σε κάποιο σημείο, είτε μας αρέσει είτε όχι, άνθρωποι από το νότιο ημισφαίριο, θα μεταναστεύσουν στα βόρεια και θα αποκτήσουν πρόσβαση στην οικιακή μας ζώνη άνεσης, με ή χωρίς βία.
‘Waldo & Pigpen’
Μια τυπική καταιγίδα, που γράφτηκε ξανά από τον Frank, στο ύφος του υλικού που ήταν τόσο δημοφιλές, στο άλμπουμ μας “Agent Orange”.
Οι Waldo και Pigpen (αυτά ήταν τα ονόματά τους) ήταν δύο πιλότοι ελικοπτέρων που δέχτηκαν μεγάλη πυρκαγιά, κατά την ανάπτυξή τους στο έδαφος του Βιετνάμ. Τίποτα το ασυνήθιστο, αλλά οι ηχογραφήσεις της ραδιοφωνικής επικοινωνίας μεταξύ των δύο πιλότων ανακαλύφθηκαν ξανά το 2016. Πρέπει να φανταστείτε μόνο τον εαυτό σας, στην σχεδόν απελπιστική τους κατάσταση, για να καταλάβετε τι είναι ο θνητός φόβος. Ο Pigpen (Mark Garrison), έγραψε αργότερα ένα βιβλίο για τις εμπειρίες του σε αυτόν τον μάταιο πόλεμο.
‘Indoctrination’
Σας αρέσει λίγο πανκ ροκ; Γιατί όχι? Τότε αυτό είναι που σας ενδιαφέρει. Συν μια μικρή χορωδία να τραγουδάει και τον “περίεργο” ήχο του μπάσου, και αυτό που παίρνετε είναι το ιδανικό σόου των Sodom για τις επερχόμενες εμφανίσεις (ίσως το 2026 ???). Αλλά δεν πρέπει να ανησυχείτε, η Bombenhagel θα παραμείνει μέρος του σετ. Δεν μπορώ να περιμένω... Εις υγείαν!
Ω, και φυσικά το στιχουργικό: Πρέπει πραγματικά να προσέξουμε αλλιώς θα καταλήξουμε να είμαστε σαν άψυχα πλάσματα, να κλονίζουμε αυτόν τον πλανήτη ως ένα ασήμαντο είδος. Ίσως ως άτομα με εμφυτευμένα τσιπ, χωρίς δικές μας απόψεις; Τηλεχειριζόμενοι μέσω των δεδομένων που θα εμφυτεύονται στο μυαλό μας; Επιστημονική φαντασία; Ποιος ξέρει ...
‘Friendly Fire’
Λοιπόν, εδώ είμαστε… το αγαπημένο μου σε αυτό το άλμπουμ. Δεν μπορώ να πιστέψω ή να περιγράψω πραγματικά το πόσο αγαπώ αυτό το τραγούδι. Είμαι σίγουρος ότι καθορίζει την κατεύθυνση για το επόμενο άλμπουμ μας. Και εν τω μεταξύ, είμαι πεπεισμένος ότι είναι η έξυπνη ακολουθία και ο συνδυασμός από τις νότες στο δώδεκαπλο σύστημα που κάνει τη μουσική (… γενικά…) τόσο διαφορετική. Ω Κύριε, εύχομαι να το γνωρίζαμε τότε αυτό...
Συχνά σε μια κατάσταση πολέμου, οι στρατιώτες πρέπει να κατευθύνουν τα όπλα τους εναντίον των συντρόφων τους, που βρίσκονται κοντά στις θέσεις του εχθρού. Αυτά τα θύματα γίνονται δεκτά ως μέρος της συνολικής νίκης. Μεγάλοι αριθμοί υποτιθέμενων “εχθρικών” αεροπλάνων καταρρίφθηκαν επίσης…
Rock Overdose: Το εξώφυλλο του νέου δίσκου αποδείχθηκε για άλλη μια φορά υπέροχο. Πώς σχετίζεται το εξώφυλλο με τα τραγούδια / στίχους;
Tom Angelripper: Το artwork ταιριάζει τέλεια στη μουσική και τη στιχουργική κατεύθυνση. Από τα νιάτα μου εντυπωσιάστηκα τόσο πολύ από τη δουλειά του Joe, σε όλα τα εμβληματικά εξώφυλλα των Motörhead, που έκανε. Το 2016 βρήκα την επαφή του σε έναν ιστότοπο και ήρθα σε επαφή μαζί του. Μίλησα με τον Joe για τον τίτλο του δίσκου εκ των προτέρων. Φυσικά, ήθελε να έχει τους στίχους και τα νέα τραγούδια για αυτό. Στη συνέχεια έφτιαξε ένα σκίτσο και έδωσα το πράσινο φως. Τότε ξεκίνησε κι αρχισε να πυροβολεί ασταμάτητα ως το τελικό αποτέλεσμα. Είμαστε απόλυτα ενθουσιασμένοι για όλο το artwork και φυσικά είμαστε περήφανοι που δούλεψε για εμάς... είναι σχεδόν σαν έπαινος (για εμάς).
Rock Overdose: Σκέφτεσαι ήδη, ποια από τα νέα τραγούδια θα περιλάβετε στο live setlist σας;
Tom Angelripper: Ω ναι, αλλά πρέπει να περιμένουμε και την αντίδραση των θαυμαστών, όταν θα ακούσουν το νέο άλμπουμ. Θα αλλάξουμε το setlist μας ούτως ή άλλως στο μέλλον. Υπάρχουν πάρα πολλά τραγούδια που δεν έχουμε παίξει ποτέ ζωντανά. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για μένα. Το setlist περιλαμβάνει πάντα συμβιβασμούς, επειδή έχουμε τόσα πολλά κλασικά, πρέπει να προωθήσουμε και νέα τραγούδια, αλλά επίσης θέλουμε να παίζουμε τα πιο σπάνια. Φυσικά εξαρτάται πάντα από τον αντίστοιχο διαθέσιμο χρόνο.
Rock Overdose: Εάν έπρεπε να κάνεις μια παγκόσμια κατάταξη για το καλύτερο live σας, ποιο μέρος θα είχε η Ελλάδα και οι συναυλίες σας εδώ;
Tom Angelripper: Είστε σίγουρα Νο. 1 στην Ευρώπη, δεν υπάρχει αμφιβολία για αυτό. Μας αρέσει πάντα να είμαστε στην Ελλάδα. Οι οπαδοί είναι πάντα πολύ ενθουσιώδεις. Η οργάνωση είναι πάντα τέλεια (σσ. Συγχαρητήρια στην GCA Concerts). Νιώθουμε πάντα σαν στο σπίτι σας
Rock Overdose: Ας ελπίσουμε επιτέλους να καταφέρουμε να σας δούμε live τον Μάρτιο του 21 στην Ελλάδα…
Tom Angelripper: Ελπίζουμε, αλλά πρέπει να περιμένουμε. Ας είμαστε αισιόδοξοι και ελπίζουμε να επιστρέψουμε στην κανονική ζωή.
Rock Overdose: Τι σου αρέσει και τι μισείς περισσότερο στις περιοδείες;
Tom Angelripper: Μου αρέσει κάθε λεπτό στη σκηνή. Το μακρύ και άβολο ταξίδι στους συναυλιακούς χώρους είναι κουραστικό. Το μισώ πραγματικά αυτό. Αλλά ως διεθνώς γνωστό συγκρότημα πρέπει να το κάνουμε αυτό. Έχουμε πάντα ενέργεια, για να το αντέξουμε.
Rock Overdose: Και για το τέλος, δώσε μας 3 αγαπημένες metal μπάντες όλων των εποχών;
Tom Angelripper: Motörhead, Venom και Slayer (…φυσικά)
Rock Overdose: Τομ, αυτό μας φέρνει στο τέλος της συνέντευξης. Σε ευχαριστώ για το χρόνο σου, σου ευχόμαστε εγώ και όλο το Rock Overdose ότι καλύτερο για το νέο άλμπουμ και... τα τελευταία λόγια, δικά σου.
Tom Angelripper: Σας ευχαριστώ πολύ για την πιστή υποστήριξή σας και ελπίζω να σας δω σύντομα στην Ελλάδα.
Για το Rock Overdose
Συνέντευξη-Μετάφραση: Χρήστος Δούκας